Otwarto nową fabrykę Volkswagena Samochody Użytkowe pod  Wrześnią

Otwarto nową fabrykę Volkswagena Samochody Użytkowe pod Wrześnią

Zakończono realizację inwestycji przemysłowej dla koncernu Volkswagen pod Poznaniem. Na 220 ha przeznaczonych na nową fabrykę w Białężycach, w niespełna dwa lata postawiono trzy z pięciu hal produkcyjnych przewidzianych w projekcie budowy fabryki Volkswagena. W ramach największego przedsięwzięcia przemysłowego ostatnich lat w Polsce, na terenie zakładu zbudowano także 9,5 km dróg wewnętrznych, 102 tys. m2 parkingów i powierzchni logistycznych, specjalny tor testowy dla samochodów i bocznicę kolejową. Do prac zaangażowano prawie 1 tys. specjalistów z zakresu budownictwa, logistyki, dostawców, operatorów sprzętu. Czytaj dalej

 

Hale produkcyjne VW Crafter

Prace budowalne zwieńczone powstaniem trzech hal produkcyjnych prowadzone były w ekstremalnie krótkim czasie. W ciągu zaledwie 8 miesięcy zbudowano halę montażu samochodów wraz z działem wykończeniowym i mostami technologicznymi, budynek biurowo-serwisowy i budynek mediów. Obiekty musiały spełniać bardzo precyzyjnie określone wymogi przewidziane w projekcie. Sam proces jednak pozwalał wykonawcy na korzystanie z wiedzy i doświadczenia oraz proponowanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Hale w stanie surowym zajęły łącznie ponad 150 tys. m2 powierzchni. Największa z nich miała 850 m długości, a droga od jednego końca pierwszej z hal do końca kolejnej wymagała pokonania 1,2 km. Prowadzone prace obligowały wykonawcę do perfekcyjnej organizacji pracy i doskonałej logistyki. 

 

Nie mam wątpliwości, że na pozyskanie tak prestiżowych kontraktów, jak budowa fabryki dla Volkswagena, ma wpływ o wiele więcej niż tylko cena. W oczach inwestorów angażujących niemałe środki finansowe w swoje przedsięwzięcia, ważna jest możliwość sprostania trudnym wymogom dotrzymania terminu, jakości, nowe technologie -  to one ważą na decyzjach o nawiązaniu współpracy. Aby jednak mogła ona przerodzić się długofalową satysfakcjonującą kooperację konieczne jest zaufanie, reputacja, stopniowo budowane wzajemne doświadczenie wreszcie otwartość na dialog z inwestorem i umiejętności elastycznego reagowania na jego potrzeby. Sądzę, że w tym przypadku po raz kolejny udowodniliśmy, że są to nasze atuty – mówi Alfred Watzl,członek zarządu STRABAG w Polsce.


Stawianie hal produkcyjnych rozpoczęło się na przełomie 2014/2015 roku. Budowa fabryki VW pod Wrześnią swoją skalą porównywalna jest do budów największych centrów handlowych, jakie budowane są w Polsce. Wykonawca doprowadził przewidziane kontraktem obiekty do stanu surowego zamkniętego, łącznie z wykonaniem posadzek i częścią prac wykończeniowych. Wszystkie hale mają konstrukcję stalową w rozstawie 25X25 m. Do ich budowy wykorzystano ponad 11 tys. ton konstrukcji stalowych, 54 tys. m2 płyt osłonowych elewacyjnych, 68 tys. m3 betonu posadzkowego, ponad 500 słupów żelbetowych, a wszystkich prefabrykatów żelbetowych ponad 1300 szt. Po zakończeniu tych prac pozostało tylko zamontowanie linii produkcyjnych i uruchomienie fabryki. 

 

Czytaj również: Komercjalizacja powierzchni handlowych w Brabank Gdańsk


Nowa fabryka Volkswagena Samochody Użytkowe powstała na jednej z największych i najbardziej dynamicznie rozwijających się stref przemysłowych w Polsce


Infrastruktura drogowa/logistyczna i podziemna

Realizowany przez STRABAG kontrakt, poza pracami konstrukcyjnymi obejmował także budowę 9,5 km dróg oraz 102 tys. m2 parkingów i powierzchni logistycznych wraz z robotami ziemnymi pod infrastrukturę podziemną (97 tys. m3 robót ziemnych),, roboty asfaltowe w ilości 152 tys. m nawierzchni bitumicznej i 28 tys. m2 dróg tymczasowych z kruszywa, a także wykonanie odwodnienia i drenaży drogowych w ilości 33 km. Zamówienie dotyczyło także wykonania na potrzeby produkcji bocznicy kolejowej, obejmującej łącznie ok. 4 km nowego torowiska i 9 zwrotnic. Dodatkowo wykonane zostały betonowe powierzchnie logistyczne w ilość 24 tys. m2 . Specyfika prowadzonych przez STRABAG prac wymagała  równoczesnego przebiegu robót budowlanych i projektowych, oraz skoordynowania prac wielu działających w tym samych czasie firm z ich zapleczami logistycznymi, korzystającymi z budowanych przez STRABAG dróg.

 

Jednym z ciekawszych zadań było zbudowanie na potrzeby fabryki specjalnego toru testowego dla samochodów schodzących z linii produkcyjnej. Tego rodzaju „tory przeszkód“ powstają w każdym z zakładów produkcyjnych VW i różnią się parametrami dopasowanymi do potrzeb danego zakładu. Ten wykonany przez STRABAG w zakładzie  we Wrześni ma 2x250 m długości i został podzielony na 10 pól o rożnej strukturze i nawierzchni. I tak: jedno z nich zbudowane jest z kostki belgijskiej imitującej nawierzchnię ze zużytej kostki granitowej. Do innych ciekawostek należy np. powierzchnia z betonowych zwichrzeń. Pośród pułapek jakie czekają na testowane samochody jest tez odcinek pokryty gwoździami z aluminium lub gwoździami wpuszczonymi głęboko w nawierzchnię oraz wystające pokrywy studzienne. 

 

Nowa fabryka Volkswagena Samochody Użytkowe powstała na jednej z największych i najbardziej dynamicznie rozwijających się stref przemysłowych w Polsce. Zakład położony jest w pobliżu tranzytowych linii kolejowych między Berlinem i Moskwą oraz autostrady A2 – także wybudowanej przez STRABAG.

 

Nowa fabryka VW Crafter we Wrześni otwarta

 

Czytaj również: Komercjalizacja powierzchni handlowych w Brabank Gdańsk

 

Fakty

JEDNOSTKA STRABAG:

Dyrekcja PC/PK/ PP/PH/PL

WARTOŚĆ ZLECENIA:

323 mln PLN  netto  (kubatura)

90 mln PLN drogi  netto (drogi i kolej)

TERMIN REALIZACJI:

11/14 – 10/16

ZAMAWIAJĄCY:

Volkswagen Poznań Sp. z o.o.

Źródło: mc.com / budnet.pl
Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 19436 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 120

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >