Perspektywy branży budowlanej

Perspektywy branży budowlanej

Po dwóch chudych latach w branży budowlanej widać w końcu ożywienie. Rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej, nowa pula unijnego budżetu oraz programy rządowe to kluczowe czynniki determinujące w najbliższych latach rozwój tego sektora gospodarki. Czytaj dalej

 

Planowane inwestycje motorem napędowym zmian

Zakładany wzrost gospodarczy, konieczność budowy nowej oraz modernizacji przestarzałej infrastruktury transportowej i energetycznej  to spore szanse dla wielu firm z branży budowlanej. Polska jest też w czołówce pod względem wielkości środków przyznanych przez Unię Europejską. W ramach Polityki Spójności (na lata 2014 – 2020) otrzymamy 82,5 mld euro, w tym 27,5 mld euro na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Na lata 2014-2015 GDDKiA zaplanowała wydatki na poziomie 31 mld zł.

 

Czytaj również: Inwestycja w idealnym miejscu!

 

W podobnej finansowej skali przedstawiają się plany inwestycyjne na kolei. Sporo zmian szykuje się również w budownictwie energetycznym, w tym m.in. rozpoczęcie budowy dwóch bloków węglowych w Elektrowni Opole o łącznej mocy 1800 MW. Planowany jest również powrót do budowy bloku o mocy 840 MW w Elektrowni Jaworzno III  oraz budowa pierwszego etapu Elektrowni Północ - 800 MW.

 

 

Sytuacja na rynku mieszkaniowym wpływa na całą branżę

Rozbudowa infrastruktury transportowej, a także wciąż odczuwalne wysokie zapotrzebowanie na lokale mieszkaniowe powodują, że przed sektorem budowlanym stoją duże szanse rozwojowe, choć w ubiegłych latach, nie były one należycie wykorzystywane. Budownictwo mieszkaniowe otrzymało wsparcie m.in. dzięki uruchomieniu rządowego programu Mieszkanie dla młodych, który ma obowiązywać do roku 2018.

 

Czytaj również: Mieszkania z rynku wtórnego

 

Działania te będą miały także znaczący wpływ na rozwój sektora kruszyw naturalnych. – Prognozy zapotrzebowania na kruszywa naturalne żwirowe w 2014 roku to 150 mln ton. W dużej mierze zostaną one wykorzystane jako materiały do podbudowy przy realizacji dróg krajowych i autostrad, ale spora część znajdzie zastosowanie również w sektorze budownictwa mieszkaniowego, zarówno bezpośrednio na placu budowy, jak i w produktach chemii budowlanej – mówi Andrzej Rams z firmy Sandmix. Ma to szczególne znaczenie dla pozostałych odbiorców. Z uwagi na rosnące zapotrzebowanie, konieczne będzie eksploatowanie dostępnych obecnie pokładów przy zastosowaniu nowoczesnych technologii, a także uruchamianie nowych miejsc eksploatacji.

 

Czytaj również: Kontrofensywa pośredników nieruchomości

 

Wymienione czynniki wpłyną także na ceny surowców, ale największy wpływ na nie wciąż mają i będą mieć koszty transportu. – Przedsiębiorstwa produkujące kruszywa naturalne na potrzeby rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej, będą zaangażowane w dostarczanie dużych ilości surowca, co ograniczy ich zdolności podażowe. Jest to szansa dla lokalnych wytwórców, którzy oferują materiał dopasowany do indywidualnych wymagań klienta i dysponują sprawnym zapleczem logistycznym pozwalającym na szybką realizację zamówień. Zakładamy, że powyższe działania doprowadzą do intensyfikacji działań w zakresie sprzedaży specjalistycznych kruszyw naturalnych na potrzeby branży chemii budowlanej – podsumowuje Andrzej Rams.

2014-02-27
Źródło: Tilmannschaffer / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 399

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >