
Sklepy convenience coraz mocniejsze. Wyraźnie widać to po najnowszych danych z rynku
Obserwacja zachowań blisko 1,4 mln konsumentów w ponad 40,6 tys. sklepów spożywczych wykazała, że w I kw. br. tylko w placówkach convenience rdr. wzrósł ruch i przybyło unikalnych klientów. Pozostałe formaty, tj. supermarkety, hipermarkety i dyskonty, zaliczyły spadki. Do tego segment convenience zyskał w każdej analizowanej kwestii. Jako jedyny rdr. zwiększył swój udział w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach (POS). I odnotował wzrosty rdr. zarówno w zakresie średniego, jak i łącznego miesięcznego czasu trwania zakupów. Eksperci komentujący te dane wyjaśniają, że za sukcesem formatu convenience stoi m.in. rosnąca popularność tzw. zakupów uzupełniających.
Czytaj dalej
Według raportu firmy technologicznej Proxi.cloud dotyczącego sklepów spożywczych, w I kwartale br. ruch (footfall) wzrósł rdr. tylko w formacie convenience (do którego należy m.in. Żabka) – o 5,2%. Z kolei spadł rdr. w supermarketach – o 5%, hipermarketach – o 3,2%, a także w dyskontach – o 3,1% rdr. Analiza obejmuje zachowania klientów odwiedzających sklepy łącznie 25 sieci handlowych. Wielkość próby wyniosła blisko 1,4 mln konsumentów. W sumie obserwowano ponad 40,6 tys. placówek.
– Spadł ruch w większości typów sklepów, bo ludzie mniej kupują. I to jest cień okresu pocovidowego oraz wysokiej inflacji. Boleśnie odczuwalny jest obniżony poziom życia, chociaż pieniądze są. Wynagrodzenia wzrosły w ub.r. o 11% rdr. Natomiast poziom cen podstawowych produktów narzucają dyskonty. Polacy więcej też wydają na usługi, paliwo i energię. Sprawdzają, co można jak najtaniej kupić online. Zrozumieli też, że nie trzeba nabywać wszystkiego, co się podoba. Sięgają po to, co jest im naprawdę potrzebne – mówi dr Maria Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u.
Czytaj również: Galerie i centra handlowe wciąż są ważnym elementem w handlu. Polacy to potwierdzają
Do tego ekspert dodaje, że z powodu nowej mentalności konsumentów i zmiany modelu zakupowego w trudnych czasach, pojawiły się nowe zjawiska na rynku, jak np. intensywna wojna cenowa wśród dyskontów. Występuje też trend optymalizacji oferty. Następuje redukcja asortymentu, co znowu powoduje, że ludzie kupują mniej i tak koło się zamyka.
– Wzrost ruchu w sklepach convenience zapewne wynika z ekspansji niektórych sieci handlowych należących do tego formatu. Może też świadczyć o większej spontaniczności zakupowej wśród części społeczeństwa. Z kolei spadki w pozostałych formatach mogą być skutkiem wzrostów w sklepach convenience i rosnącej popularności usług e-commerce, co jest szczególnie istotne w przypadku hipermarketów i supermarketów. Poprzez wygodę, jaką oferują zakupy online, część klientów rezygnuje z wizyt właśnie w tych formatach – komentuje Mateusz Nowak z Proxi.cloud.
W zakresie unikalnych klientów (unique shoppers) wzrost rdr. w I kw. br. również nastąpił tylko i wyłącznie w sklepach convenience – o 0,8%. Natomiast spadek rdr. zaliczyły hipermarkety – o 7,1%, supermarkety – o 3,6%, a także dyskonty – o 0,8%. Jak stwierdza dr Faliński, w związku z trendem redukcji masy kupowanych produktów, okazuje się, że rośnie popularność tzw. zakupów uzupełniających.
– Ludzie powstrzymują się, żeby jak najmniej kupić na tzw. dużych zakupach albo spieszą się np. w dyskontach, a potem, w niedzielę, biegną do pobliskiej placówki convenience, aby dokupić niezbędne produkty. Poza tym popularność tego typu sklepów rośnie, bo się rozwijają i oferują dodatkowe usługi, a ludzie mają coraz mniej czasu na błądzenie w alejkach. W jednym miejscu mogą kupić kawę, obiad i ładnie zapakowany alkohol. Dlatego w tym formacie przybywa unikalnych klientów. I moim zdaniem, tendencja wzrostowa utrzyma się – zapewnia dr Faliński.
W I kw. br. nieznacznie zmienił się rdr. udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach (POS). Na czele zestawienia widać sklepy convenience – 43% (rok wcześniej – 41%). Dalej są dyskonty – 32% (poprzednio – 33%), supermarkety – 19% (21%), a na końcu – hipermarkety – 6% (6%).
– Wzrost udziału sklepów convenience w łącznej liczbie wizyt potwierdza, że to właśnie ten format najlepiej odpowiada na potrzeby codziennych, szybkich zakupów. Kolejność segmentów w zestawieniu odzwierciedla zmieniające się – choć nie w sposób drastyczny – nawyki zakupowe. Coraz większe znaczenie ma dostępność, lokalizacja i wygoda, a nie tylko cena czy szeroki asortyment – zauważa Weronika Piekarska z Proxi.cloud.
Czytaj również: Przyspieszenie działań legislacyjnych dla technologii CCS to konieczność. Branży kończy się czas, a 2034 r. jest dosłownie pojutrze
Natomiast częstotliwość robienia zakupów wzrosła rdr. w ww. okresie w dwóch formatach, tj. w sklepach convenience (I kw. br. – średnio 9,5 na miesiąc, I kw. ub.r. – 9,1 na miesiąc), a także w hipermarketach (odpowiednio 3,1 i 3). Z kolei spadki rdr. odnotowano w dyskontach (I kw. br. – średnio 7,1 na miesiąc, I kw. ub.r. – 7,3) oraz w supermarketach (odpowiednio 5,2 i 5,3).
– Częstotliwość robienia zakupów w poszczególnych formatach jest zbliżona do wartości zeszłorocznych. Niewielki wzrost w convenience wynika z wyższej dostępności sklepów i potencjalnie większej spontaniczności konsumentów. W przypadku hipermarketów wyjaśnieniem delikatnego skoku może być większa tzw. lojalizacja klientów. Z kolei spadek częstotliwości robienia zakupów w dyskontach może wynikać ze zmniejszonej aktywności działań marketingowych dwóch sieci należących do tego formatu – podsumowuje Mateusz Nowak.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Producent garaży blaszanych Liczba postów: 3 Grupa: Trudne tema... Gdy myślimy o garażu, często zapominamy, że wiaty blaszane mogą być równie funkcjonalne. Są one odporne na warunki atmosferyczne i można je dostosować do własny...
- zapachy do auta Liczba postów: 3 Grupa: Trudne tema... Też szukałem trwałych zapachów do auta! Sprawdź też https://frlegendsmodi.com/ – mają fajne opcje. AirFresh24 też polecany, ale nie testowałem. Daj znać, jak si...
- Najlepszy sposób na naukę języka obcego Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Mogę polecić https://belleparole.com.pl - to szkoła języka włoskiego. Można uczyć się stacjonarnie i online. Wg mnie to strzał w dziesiątkę dla każdego osoby, k...
- jaki deweloper okolice Warszawy? Liczba postów: 6 Grupa: Trudne tema... Decydując się na współprace ze specjalistami nie marnujecie swojego czasu i pieniędzy. Jeżeli myślicie nad budową domu jednorodzinnego lub zakupem mieszkania w....
- Mieszkanie co i jak? Liczba postów: 63 Grupa: Trudne tema... https://dobraklima.com klimatyzacja do mieszkania