Plac Unii odpowiada na potrzeby klientów
Tajemniczy Klient to audyt biznesowy zawierający informacje na temat zachowań pracowników obsługi klienta. W Polsce metoda zyskała największą popularność w handlu B2C, ciesząc się coraz większym zainteresowaniem wśród właścicieli i zarządców centrów handlowych.
Plac Unii City Shopping to najmłodsze centrum handlowe w Warszawie. Wraz z jego otwarciem w październiku 2013 roku, w stolicy zadebiutował koncept nawiązujący do wielkomiejskich pasaży handlowych. Jak rok po inauguracji oceniana jest oferta, poziom usług oraz inne aspekty jego funkcjonowania? Aby poznać odpowiedź na te i inne pytania, w Placu Unii przeprowadzono serię badań konsumenckich, w tym badanie mystery shopper – Tajemniczy Klient.
Tajemniczy Klient to badanie jakościowe, oparte o formułę eksperymentu naturalnego – specjalnie wyszkoleni audytorzy składają wizytę w wytypowanej do badania placówce handlowo-usługowej. Postępując zgodnie ze wskazanym scenariuszem, audytorzy zachowują się jak regularni klienci zgłaszający swoje potrzeby i problemy.
Badanie Tajemniczy Klient dla centrum handlowego Plac Unii City Shopping zrealizowali audytorzy firmy SANA, którzy odwiedzili kilkadziesiąt sklepów i punktów usługowych na jego terenie. Wyniki zostały zestawione z rezultatami podobnych badań wykonanych dla obiektów handlowych w Polsce i na świecie, co pozwoliło uzyskać dużo pełniejszy obraz funkcjonowania Placu Unii City Shopping.
„Koncept kameralnego centrum handlowego wkomponowanego w otaczającą je przestrzeń miejską, to pewna nowość dla mieszkańców Warszawy, ale jak pokazują wyniki odwiedzalności Placu Unii – jest to nowość doceniana przez coraz większą grupę klientów. Badanie Tajemniczy Klient pozwoliło nam poznać jeszcze lepiej ich profil oraz oczekiwania” – mówi Bogda Korolczuk, dyrektor centrum handlowego Plac Unii City Shopping.
Czytaj również: Przybędzie 33 mld metrów kwadratowych powierzchni zabudowy
Jakość obsługi klienta w Placu Unii City Shopping
Wyniki osiągnięte przez Plac Unii City Shopping zostały porównane z rezultatami niezależnych badań w innych centrach handlowych w Polsce i na świecie w kategorii „Centra miejskie z dostępnością salonów, produktów i usług premium”. Analiza porównawcza przeprowadzona za pomocą autorskiej metody SANA, objęła dziesięć centrów w największych polskich miastach, dwadzieścia centrów w Europie (m.in. w Niemczech, Anglii, Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz krajach skandynawskich), a także trzydzieści obiektów zlokalizowanych m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Chinach, Tajlandii, Japonii oraz Australii. Obiekty te musiały spełnić co najmniej cztery z pięciu warunków:
Obecność marek premium i sklepów typu „select fashion” na poziomie co najmniej 40% składu najemców;
Kompaktowa wielkość centrum i łatwość poruszania się po nim;
Centralna, miejska lokalizacja i dogodne połączenie komunikacyjne również z innymi dzielnicami danej aglomeracji;
Dostępność usług wysokiej jakości;
Odpowiedni poziom obsługi, wpływający na prestiż danego centrum.
„W oparciu o badanie Tajemniczy Klient, diagnozujące poziom obsługi klientów Placu Unii, zaobserwowaliśmy, że mocną strona tego centrum jest tzw. „ideal matching” – dopasowanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb. Podczas zakupów bardzo mocno zarysowuje się tzw. efekt „skąpca poznawczego” – wymagający klient chce wybierać z szerokiego portfolio produktów, a jednocześnie, zgodnie z ideą miejskich zakupów, ma ograniczone ramy czasowe. Tym samym, jego „mózgiem” staje się pracownik posiadający umiejętność szybkiego dopasowania produktu do potrzeb konsumenckich. Kluczem do sukcesu jest zatem znakomita znajomość oferty i potrzeb klienta – zarówno tych produktowych, jak i pozaproduktowych” – mówi Natalia Jaszczyk, ekspert zachowań konsumenckich z firmy SANA.
Badanie Tajemniczy Klient wykazało, że wskaźnik „ideal matching” w przypadku centrum handlowego Plac Unii City Shopping wynosi 78%, przy średniej dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce wynoszącej odpowiednio 59% i 70%. Plac Unii osiągnął też w swojej kategorii (miejsce sprzedaży produktów i usług premium) najwyższe rezultaty m.in. w kategoriach:
Dostępność pracowników punktów handlowych i usługowych oraz gotowość personelu do pomocy klientowi (wynik Placu Unii: 83%, średnia dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 70% i 79%, średni wynik branych pod uwagę centrów zagranicznych: 88%).
Wizerunek personelu automatycznie oceniany przez klienta, wpływający na wskaźnik zaufania do pracownika oraz marki (wynik Placu Unii: 86%, średnia dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 72% i 80%, średni wynik branych pod uwagę centrów zagranicznych: 92%).
Fachowość personelu sklepów i punktów usługowych oraz gotowość do merytorycznej pomocy klientowi (wynik Placu Unii: 81%, średnia dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 69% i 68%, średni wynik branych pod uwagę centrów zagranicznych: 89%).
Styl komunikacji personelu z klientami, w tym wyczucie, aktywne przewidywanie i podążanie za sposobem porozumiewania się klienta (wynik Placu Unii: 70%, średnia dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 55% i 68%, średni wynik branych pod uwagę centrów zagranicznych: 96%).
Kompleksowy system zachowań niewerbalnych personelu wpływających na umysł konsumenta (89% decyzji zakupowych w środowisku szybkich, miejskich zakupów podejmowanych jest na podstawie emocji), w tym uśmiech, postawa otwarta, zachowanie kontaktu wzrokowego, odpowiednia gestykulacja itp. (wynik Placu Unii: 69%, średnia dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 42% i 65%, średni wynik centrów zagranicznych: 91%).
Czytaj również: Jak wygląda rynek mieszkaniowy w Pradze
Umiejętność komunikacyjne personelu stanowiące dodatek do wiedzy merytorycznej i zwiększające prawdopodobieństwo dokonania zakupu, w tym warsztat językowy, nie używanie żargonu, niepotrzebnych zdrobnień itp. (wynik Placu Unii: 84%, średnia dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 72% i 78%, średni wynik centrów zagranicznych: 93%).
„Doskonała wiedza i wysoka fachowość personelu – to jedne z najbardziej istotnych narzędzi pracy personelu w środowisku miejskich zakupów premium. Personel musi być dla klienta ekspertem i fachowym, godnym zaufania doradcą. Czynnik ten jest niewątpliwie mocną stroną budowania pozytywnych relacji z klientami Placu Unii” – podkreśla Agata Cołoszyńska – dyrektor operacyjna firmy SANA.
Warto dodać, że najlepszy wynik wśród pojedynczych sklepów działających w Placu Unii osiągnął legendarny supermarket Supersam, który po otwarciu centrum powrócił do swojej historycznej lokalizacji przy placu Unii Lubelskiej. Supersam osiągnął aż 98%, zbierając doskonałe oceny zarówno za wygląd, czystość czy oznakowanie poszczególnych działów i produktów, jak również za zachowanie i fachowość pracowników.
Ogólna ocena funkcjonowania Placu Unii City Shopping
Atrakcyjność wizualna centrum Plac Unii City Shopping oraz jego sklepów i punktów usługowych osiągnęła w badaniu Tajemniczy Klient poziom 87%, co jest wynikiem zbliżonym do średniej dla porównywanych centrów w Polsce (86%), przewyższającym średnią dla porównywanych centrów w Warszawie (71%) oraz niewiele odbiegającym od średniego wyniku branych pod uwagę centrów zagranicznych (92%). Wynik dotyczący obszarów wpływających na komfort zakupów i budujących pozytywne doświadczenia konsumenckie (np. odpowiednie oznakowanie, brak problemów z parkowaniem oraz właściwe zachowanie pracowników recepcji i ochrony) osiągnął poziom 83% (przy średniej dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 70% i 75%, średni wynik centrów zagranicznych: 96%).
Plac Unii City Shopping osiągał również bardzo wysoki rezultat w kategorii wskazującej, czy dane centrum jest dobrym miejscem na „wielkomiejskie”, szybkie i wygodne zakupy – atrakcyjnym pod względem oferty, ale jednocześnie charakteryzującym się odpowiednim poziomem obsługi, łatwością poruszania się po obiekcie itp. Plac Unii uzyskał w tej kategorii wynik aż 91%, co znacznie przewyższa średnią dla analizowanych centrów zarówno w Warszawie i Polsce (o ponad 20%), a nawet zagranicą (o blisko 10%).
Ogólny wynik satysfakcji konsumenckiej dla Placu Unii City Shopping, uwzględniający aspekt jakości obsługi i obrazujący całokształt doświadczeń klientów odwiedzających centrum, wyniósł 76% (średnia dla analizowanych centrów w Warszawie i Polsce: odpowiednio 57% i 61%, średni wynik branych pod uwagę centrów zagranicznych: 86%).
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Remont mieszkania Liczba postów: 8 Grupa: Trudne tema... Jeżeli przygotowujesz się do remontu to warto zacząć od odwiedzin tej strony producenta klejów, hydroizolacji, zapraw oraz uszczelniaczy https://diy.bostik.com/...
- Jak dbać o zdrowie? Pola elektromagnetyczne – zagr... Liczba postów: 155 Grupa: Aktualności W razie jakich kolwiek problemów ze zdrowiem należy od razu zgłosić się do lekarza specjalisty. Jeżeli szukacie sprawdzonej pomocy medycznej w Warszawie, to pol...
- Gry komputerowe Liczba postów: 121 Grupa: Trudne tema... Cześć! Korzystam z Mostbet od kilku miesięcy i mogę rozwiać Twoje wątpliwości. Jeśli chodzi o bonus powitalny, jest to bardzo korzystna oferta, szczególnie dla....
- Wybór rur do zastosowań specjalnych Liczba postów: 9 Grupa: Trudne tema... My korzystamy z usług firmy, która wykonuje dla nas wyroby na zamówienie o konkretnym rozmiarze - polecam zajrzeć na https://casmet-system.pl/, gdzie można znal...
- Ubezpieczenie - pomoc Liczba postów: 141 Grupa: Trudne tema... Czołem wszystkim. Czy wy również macie trudność z doborem stosownego polisy mieszkania? Jeżeli tak jest, to pewnie nie jestem w tym zakresie tematycznym sam jed...