
Planowane inwestycje i strategia rozwoju PKP Intercity na najbliższe lata
Przeznaczenie rekordowej sumy 27 miliardów złotych na zakup najnowocześniejszego taboru, modernizację istniejących składów oraz budowę innowacyjnych stacji postojowych - zakłada ogłoszona dziś zaktualizowana strategia inwestycyjna PKP Intercity do 2030 roku. Celem kolejowego „czempiona narodowego” jest zwiększenie rocznej liczby pasażerów w ciągu dekady do blisko 90 milionów.
Czytaj dalej
Dotychczas realizowana strategia rozwojowa największego w Polsce przewoźnika kolejowego zakładała zainwestowanie w poprawę bezpieczeństwa i jakości podróżowania pociągami PKP Intercity 19 miliardów złotych – co już stanowiło historycznie wysoką sumę. Tymczasem ogłoszona dziś aktualizacja planów zakłada zwiększenie tej kwoty o dodatkowe 8 miliardów.
Jak przypomniał podczas konferencji prasowej zorganizowanej w siedzibie PKP Intercity Adam Adamczyk, minister infrastruktury, jeszcze kilka lat temu największy polski operator kolejowy zmagał się z wieloma trudnościami, rozważano nawet jego prywatyzację. Obecnie, dzięki już realizowanym i planowanym, olbrzymim inwestycjom w nowoczesny tabor i poprawę komfortu pasażerów, nazywany jest „czempionem narodowym” notującym stały wzrost przychodów i liczby klientów.
„Polacy chcą korzystać z pociągów, o czym świadczą kolejne rekordy w liczbie obsługiwanych rocznie pasażerów. Gdyby nie pandemia, dziś mówilibyśmy z pewnością o kolejnym, historycznie udanym roku 2021, aczkolwiek jest on wyraźnie lepszy od poprzedniego. Miliardy złotych, które PKP Intercity zainwestuje w ciągu najbliższych lat w swój rozwój, na trwałe zmieni strukturę transportu osobowego w Polsce na korzyść kolei” – powiedział minister.
Czytaj również: Jakie przedsięwzięcia mogą skorzystać z pomocy Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Większość pieniędzy zostanie przeznaczona na zakup nowego i modernizację już posiadanego taboru, którym dziś dysponuje spółka. W sumie na nowoczesny tabor PKP Intercity przeznaczy 24,5 miliarda złotych. Do 2030 roku przewoźnik chce kupić m.in. 926 zupełnie nowych wagonów i zmodernizować półtora tysiąca sztuk. W planach jest też kupno ponad 160 lokomotyw oraz 38 piętrowych składów typu push-pull, 35 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 16 lokomotyw hybrydowych, elektryczno-spalinowych.
Pozostała kwota 2,6 miliarda złotych zostanie zainwestowana w stworzenie nowoczesnej sieci stacji postojowych, umożliwiających szybkie serwisowanie pociągów.
„Dzięki tym inwestycjom do 2030 roku pociągi kursujące po Polsce osiągną prędkość od 160 do 250 km/h. Wprowadzimy również jasny podział na kategorie pociągów, stworzymy intuicyjny i przyjazny pasażerowi system zakupu biletów, będziemy dalej rozbudowywać siatkę połączeń między miastami i mniejszymi miejscowościami w całej Polsce, nie zapominając o żadnym regionie. W ciągu dekady PKP Intercity czeka niebywały wysiłek, a już dziś dynamiczny rozwój polskiej kolei budzi podziw nie tylko w Europie, ale i na całym świecie” – zaznaczył Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Jak dodał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA i przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity, gdy sześć lat temu wyznaczano nowe, ambitne kierunki rozwoju spółki, spotykały się one z powszechnymi wątpliwościami dotyczącymi możliwości ich realizacji.
„Mam przyjemność zadeklarować, że wspólnie – wszyscy pracownicy spółki, cały personel, kadra zarządzająca oraz rząd – wywiązaliśmy się ze składanych obietnic, a dziś podnosimy poprzeczkę. Za kilka lat będziemy jeździli w całości nowym lub zmodernizowanym taborem, osiągając niewyobrażalne jeszcze niedawno prędkości – to uczyni z PKP Intercity lidera rynku kolejowego w skali europejskiej i globalnej” – wskazywał Krzysztof Mamiński.
Z kolei Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych zauważył, że potężny zastrzyk pieniędzy dla PKP Intercity może stać się dźwignią rozwoju całej polskiej gospodarki.
Czytaj również: Kolejne dofinansowania w ramach „Technologii przyjaznych środowisku”
„Dziś PKP Intercity włącza tryb turbo w swoim programie rozwojowym, co jest wspaniałą wiadomością dla szeregu polskich firm i ich pracowników. Inwestycje kolejowe tworzą bowiem nowe, dobre miejsca pracy w wielu zakątkach naszego kraju” – przypomniał Maciej Małecki.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wentylacja na hali Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... Dobra wentylacja to podstawa komfortu i zdrowego powietrza w pomieszczeniach. Warto zwrócić uwagę na jakość kratek wentylacyjnych, rur spiro oraz kominków wenty...
- sklepy internetowe z elektronarzędziami Liczba postów: 7 Grupa: Trudne tema... Jeśli szukasz trwałych śrub, wkrętów czy młotków, elektronarzędzi, czy akcesoriów do ogrodu warto sprawdzić ofertę na https://www.chle-mar.pl/. Wybór jest napra...
- elektronarzędzia Liczba postów: 24 Grupa: Trudne tema... Zakupy przez internet mogą być wygodne, zwłaszcza jeśli chodzi o narzędzia i elektronarzędzia w dobrychcenach. W https://www.chle-mar.pl/ można znaleźć duży wyb...
- Pit 2020 Liczba postów: 20 Grupa: Trudne tema... Cześć, pomyślałam że podzielę się z Wami moimi odczuciami w temacie rozliczeń PIT. W końcu to bardzo aktualny temat i myślę, że wiele osób on zainteresuje. Otóż...
- Wątroba-jakie badania? Liczba postów: 13 Grupa: Trudne tema... W sumie jak tak myślę, to warto byłoby też zapoznać się z ofertami Milapharm , ponieważ z tego co wiem, to można tam znaleźć najróżniej...