Polska osiągnęła wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie

Polska osiągnęła wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie

Cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, usługi cyfrowe w ochronie zdrowia i edukacja cyfrowa to najważniejsze tematy raportu eksperckiego „Polska 5.0 dla Obywatela. Priorytety Transformacji Cyfrowej w Polsce - wyzwania i rekomendacje na lata 2025-2028. Perspektywa Obywatela”, przygotowanego z inicjatywy Krajowej Izby Gospodarki Cyfrowej. Czytaj dalej

 

Kluczowe wnioski, rekomendacje z raportu omawiano 29 listopada w Centrum Prasowym PAP podczas debaty z udziałem ekspertów KIGC, przedstawicieli globalnych firm technologicznych, instytucji publicznych i naukowych oraz mediów.

 

Polska osiągnęła wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie

 

Cyfryzacja dla ucznia, obywatela, pacjenta

„W obliczu rewolucyjnych zmian technologicznych, kluczowe jest zrozumienie wyzwań, które stoją przed społeczeństwem oraz wskazanie konkretnych rekomendacji, które umożliwią skuteczną adaptację do nowych realiów” - podkreśla w raporcie Anita Tomaszewska, prezes zarządu KIGC.

 

Autorzy raportu w swoich opracowaniach przyjęli perspektywę obywatela, aby przyjrzeć się wyzwaniom procesów cyfryzacji.

 

„Transformacja cyfrowa to nie tylko kwestia technologii, ale także proces społeczno-kulturowy. Kluczowym wyzwaniem jest projektowanie rozwiązań cyfrowych, które są bezpieczne, intuicyjne, dostępne i odpowiadają na potrzeby obywateli” - wskazał w opracowaniu Bartosz Loba, moderator debaty, pełnomocnik zarządu KIGC ds. transformacji cyfrowej sektora publicznego.

 

W debacie w PAP również zastanawiano się, na ile kluczowym punktem odniesienia w cyfryzacji i rozwoju nowych technologii są potrzeby użytkowników i dobro człowieka.

 

Jak powiedział Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia: „to pacjent i usługi dla niego są w centrum naszych działań”. Zapowiedział, że do zakończenia KPO Ministerstwo Zdrowia będzie pracować nad wdrożeniem kolejnych dziewięciu usług z zakresu e-zdrowia, tak by dokumentacja podążała za pacjentem.

 

„Dzięki temu pacjent będzie dysponować kompletem swojej dokumentacji, lekarze będą mogli podejmować trafniejsze diagnozy, a docelowo dane będą mogły posłużyć rozwojowi profilaktyki” - podkreślił dyrektor Demediuk.

 

„Nowe interdyscyplinarne spojrzenie na technologie, wyrażone w raporcie, a także prezentowane dziś w debacie jest niezbędne dla dalszego odpowiedzialnego rozwoju cyfryzacji. Wykorzystania nowych narzędzi, w tym sztucznej inteligencji, nie można odwrócić i dlatego administracja publiczna musi brać czynny udział w rewolucji technologicznej, której jesteśmy świadkami i współtwórcami” - powiedziała Małgorzata Olszewska, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

 

Polska osiągnęła wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie

 

Czytaj również: Najnowszy raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”

 

Jak zauważył w raporcie Adam Paczuski, prezes zarządu TSS, pełnomocnik zarządu KIGC ds. sztucznej inteligencji:

„cyfryzacja opieki zdrowotnej poprawiła efektywność oraz zwiększyła komfort pacjentów, pozwalając na lepsze zarządzanie swoim zdrowiem zdalnie, bez konieczności osobistych wizyt w placówkach medycznych w przypadkach tego niewymagających”.

 

Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK, odpowiadający za program Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej zwrócił uwagę na konieczność rozbudowy infrastruktury, która pomaga także w rozwijaniu kompetencji cyfrowych.

 

„Kluczowe dla nas wyzwanie to rozwijanie infrastruktury, która służy uczniom, nauczycielom i społecznościom lokalnym. NASK podłączył do szybkiego, bezpiecznego i bezpłatnego internetu wszystkie szkoły w Polsce. Sieć ma wiele zastosowań, w tym wykorzystywana jest do obsługi lokali wyborczych w szkołach, a także do podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych użytkowników. Bez dalszej rozbudowy infrastruktury nie będzie rozwoju. Obywatele muszą mieć zapewniony równy dostęp do usług cyfrowych i to jest nasza misja” - podkreślał Przemysław Kuna.

 

W debacie podkreślano znaczenie nie tylko infrastruktury i kompetencji, ale także wskazano na istotną rolę mediów i liderów opinii.

 

„Im więcej człowieka w technologii, tym większa potrzeba ochrony i bezpieczeństwa. Niezwykle istotna jest przy tym rola mediów i liderów opinii w przedstawianiu wyzwań, przed którymi stajemy” - powiedział August Żywczyk z serwisu CyberDefence24.

 

Cyberbezpieczeństwo fundamentem odpowiedzianej cyfryzacji

„W ostatnich latach kluczowym aspektem funkcjonowania organizacji stało się bezpieczeństwo. Organizacje podejmują wiele wysiłków, by zapewnić je w ramach organizacji, ale w dobie cyfrowego rozwoju niezwykle ważnym elementem staje się również często pomijane bezpieczeństwo łańcucha dostaw” - wskazuje w raporcie KIGC Dariusz Piotrowski, dyrektor zarządzający Dell Technologies Polska.

 

Wprowadzenie odpowiednich procedur i rozwiązań na rzecz cyberbezpieczeństwa to, w ocenie ekspertów, filar rozwoju cyfrowego każdej organizacji i państwa.

 

„W obliczu ciągłego rozwoju technologicznego i zwiększającej się roli cyfryzacji, wdrażanie skutecznych strategii cyberbezpieczeństwa staje się nieodłącznym elementem ochrony społeczeństwa oraz gospodarki przed coraz bardziej zaawansowanymi zagrożeniami cyfrowymi” - podkreślił Grzegorz Latosiński, country manager Poland, Paloalto Networks.

 

Podobną opinię wyraził Adam Ponichtera, ekspert KIGC i dyrektor polskiego oddziału Data4, inwestora i operatora centrów danych, wskazując, że:

 

„inwestycje w zaawansowane rozwiązania ochrony, jak i regularne audyty bezpieczeństwa, są kluczowe nie tylko dla ochrony cennych danych, ale także dla zapewnienia ciągłości działania w obliczu rosnących zagrożeń”.

 

Prezes zarządu Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji Aleksandra Kostrzewa zwróciła także uwagę na podnoszenia standardów jakości i poziomu bezpieczeństwa w wyniku procesów certyfikacji.

 

„Ogromną korzyścią dla przedsiębiorstwa jest również sam proces certyfikacji, który wymaga od firmy wdrożenia rygorystycznych praktyk i procedur, związanych z bezpieczeństwem informacji” - podkreśliła Aleksandra Kostrzewa.

 

Zwrócono także uwagę na wymiar odpowiedniego przygotowania do działań w obszarze cyberbezpieczeństwa.

 

„Wykrywanie oraz efektywne reagowanie na zagrożenia stanowi kluczowy aspekt utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Aby to osiągnąć, organizacje powinny wykorzystywać zaawansowane technologie i metody wykrywania zagrożenia” - podkreśliła Ewa Sztyber z Dell Technologies Polska.

 

W ocenie ekspertów Polska osiągnęła bardzo wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie - zarówno w wymiarze kompetencyjnym, jak i infrastrukturalnym. Kluczowy jest dalszy efektywny dialog między sektorem publicznym i prywatnym, ponieważ nadal jest wiele do zrobienia, w budowach systemu cyberbezpieczeństwa to stały proces.

 

„Polska zdołała osiągnąć pewne sukcesy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, realizując kampanie edukacyjne i zwiększając współpracę międzynarodową. Jednak nadal istnieją znaczące luki, szczególnie w świadomości społecznej i dostępności edukacji” - podsumował Arkadiusz Lefanowicz, przewodniczący Rady Fundacji IT Leader Club Polska oraz dyrektor Akademii Zarządzania IT Administracji Publicznej.

 

„Bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, podobnie jak każdy inny wymiar bezpieczeństwa, to jednak przede wszystkim ludzie, stan ich wiedzy na temat zagrożeń w sieci i wzajemne zaufanie” - dodała prezes Aleksandra Kostrzewa z PCBC.

 

Polska osiągnęła wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie

 

Od kompetencji do bezpiecznej cyfryzacji

Jak podkreślił Przemysła Kuna, w działaniach NASK punktem odniesienia jest zawsze użytkownik, uczeń, nauczyciel. Do każdej z tych grup kierowane są dedykowane działania i programy, które pomagają w podnoszeniu poziomu kompetencji cyfrowych.

 

Radosław Potrac, Nauczyciel Roku 2023 powiedział, że szkolenia z cyber są jak szkolenia z pierwszej pomocy.

 

„Tak naprawdę dobrze byłoby co pół roku sobie taką wiedzę też odświeżać” - zaznaczył Radosław Potrac.

 

Duży nacisk na kształcenie kompetencji cyfrowych w sektorze publicznym kładzie się od ponad 10 lat w Akademii Zarządzania IT w Administracji Publicznej.

 

„Urzędnicy muszą systematycznie podnosić kompetencje, aby byli konkurencyjni na rynku, aby potrafili odpowiednio weryfikować i wdrażać rozwiązania” - powiedział Arkadiusz Lefanowicz. „W zakresie wdrażania AI trzeba wypracować rozwiązania tożsame z dodatkami dla specjalistów od cyberbezpieczeństwa, tak by administracja publiczna przyciągała i zatrzymywała dobrych specjalistów i w tej dziedzinie” - dodał.

 

Na potrzeby rynku odpowiadają z sukcesem cyfrowe narzędzia edukacyjne i nowe formy kształcenia.

 

„Podstawowym wyzwaniem jest wdrożenie środowiska nauczania uwzględniającego systemowe rozwiązania technologiczne oferujące immersyjne podejście do kształcenia w postaci treści oraz urządzeń XR” - wskazuje dr Adam Bednarek z Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. „Jedną z głównych zalet narzędzi XR jest to, że zapewniają one wciągające doświadczenia, które pozwalają użytkownikom na interakcję z wirtualnymi obiektami w sposób, który wydaje się naturalny i intuicyjny” - zaznacza naukowiec.

„Większość ośrodków akademickich w Polsce wdraża i udoskonala rozwiązania technologiczne, umożliwiające nauczanie przez internet. Zaskakująco pozytywnie przyczyniła się do tego pandemia” - Lidia Mirowska z Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego.

 

A Zyta Czechowska, Nauczyciel Roku 2019 dodaje, że:

„prawidłowo i metodycznie zastosowane technologie mogą znacząco wspierać proces edukacyjno-terapeutyczny. Mogą uatrakcyjniać zajęcia, motywować uczniów do nauki, pomagać w konstruowaniu dostosowań wymagań edukacyjnych, uczyć krytycznego myślenia i wspierać tworzenie zindywidualizowanych materiałów edukacyjnych. Zaznacza też, że także: „mądrze wykorzystywane smartfony mogą być używane jako pomoc dydaktyczna. Smartfony są integralną częścią współczesnego życia młodych ludzi”.

 

Jak podkreśla Radosław Potrac, „w erze Big Data umiejętność selektywnego gromadzenia, analizowania i interpretowania informacji jest niezbędna. Umiejętność obserwacji zmian, optymalizacja wysiłku pozwala na wysnuwanie cennych spostrzeżeń z ogromnych zbiorów danych, wspomagających podejmowanie decyzji”.

 

Karol Tokarczyk z Polityki Insight zauważył, że zarówno w obszarze edukacji, jak i technologii potrzebujemy odpowiednich środków, a także regulacji rynku.

Dariusz Piotrowski z Dell Technologies zauważył, że wszystkie nowości w branży IT są niczym w porównaniu z rewolucją AI, której jesteśmy uczestnikami.

 

„Gdzie mamy w Polsce kluczowy potencjał? To potencjał ludzki. Mamy najlepszych algorytmików na świecie, najlepszych matematyków na świecie, najlepszych informatyków. Rewolucja opiera się na ludziach. Dlatego człowiek był i jest zawsze w centrum technologii i cyfrowego rozwoju” - zauważył.

 

AI w służbie człowiekowi

W debacie wiele podejmowanych wątków odwoływało się do rewolucji sztucznej inteligencji. Jak stwierdził dr inż. Karol Antczak z TSS:

 

„mimo pewnych obaw Polacy dostrzegają ogromny potencjał AI w wielu dziedzinach życia. To stawia przed nami wyzwanie budowania zaufania do tej technologii i edukowania społeczeństwa w zakresie jej bezpiecznego i odpowiedzialnego wykorzystania”.

 

Dodał, że sztuczna inteligencja rozwija się obecnie w dwóch pozornie sprzecznych kierunkach. Z jednej strony człowiek jest stawiany w centrum, a narzędzia AI wspomagają go w tle, a z drugiej strony jest to pełna automatyzacja pewnych procesów. Powyższe podejścia się uzupełniają, w przyszłości prace żmudne i o niskim profilu ryzyka będą oddawane sztucznej inteligencji, natomiast rzeczy istotne lub przyjemne będą pozostawały w gestii ludzi.

 

Jak wskazują eksperci, AI bezpośrednio przekłada się także na cyberbezpieczeństwo.

 

„Wraz z dojrzewaniem w 2024 roku modeli Generatywnych AI (sztuczna inteligencja potrafiąca generować różnego rodzaju obrazy, teksty, filmy i inne media) nastąpi wzrost produktywności operacji cyberbezpieczeństwa w zespołach szybkiego reagowania (SOC) . To istotnie zmienia podejście z reaktywnego na proaktywne, kładąc znaczny nacisk na budowanie platform wczesnego wykrywania i ostrzegania o zagrożeniach opartych na AI” - podkreślił Grzegorz Latosiński z Paloalto Networks.

 

Uczestnicy debaty zgodnie uznali, że tempo rozwoju transformacji powoduje konieczność ścisłej współpracy międzysektorowej. Jednym z kluczowych wyzwań, według ekspertów KIGC, jest edukacja i budowa kompetencji cyfrowych w znaczeniu umiejętności wykorzystywania technologii jako siły wspomagającej rozwój.

 

Polska osiągnęła wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie

 

Czytaj również: Poalcy palą śmieci w domowych piecach, chociaż się do tego nie przyznają - to wynik przeprowadzonych badań

 

Analizy i rekomendacje ekspertów znajdują się w Raporcie „Polska 5.0 dla Obywatela. Priorytety Transformacji Cyfrowej w Polsce - wyzwania i rekomendacje na lata 2025-2028. Perspektywa Obywatela”

 

https://kigc.pl/wp-content/uploads/2024/12/KIGC_raport_26.11.2024.pdf

2024-12-11
Źródło: Krajowa Izba Gospodarki Cyfrowej / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Nowoczesna edukacja Liczba postów: 68 Grupa: Trudne tema... W moim przypadku zapisałem się na zajęcia online w polecanej mi, internetowego szkole językowej eLingwista - https://elingwista.com/kursy/angielski-o nline-przez...
  • Z jakich firm kurierskich korzystacie? Liczba postów: 59 Grupa: Trudne tema... Urbee pomaga przedsiębiorcom w integracji platform dostawczych, takich jak Uber Eats, czy Bolt Food. To prosty sposób na lepsze zarządzanie zamówieniami, zwięks...
  • Sposób na zdrowie Liczba postów: 568 Grupa: Trudne tema... Ostatnio czytałam o Neoglandyna, suplemencie diety w kapsułkach. Zawiera cenne nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspierają odporność. To może być interesująca...
  • Jak spędzasz swój wolny czas? Liczba postów: 160 Grupa: Trudne tema... Twórczość Piotra Lucjusza to dowód na to, że literatura może być sztuką pełną niespodzianek. Jego ekscentryczne podejście do pisania i odwagi w kreowaniu nietyp...
  • Download a free ringtone without ads or viruses Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Personalizing your phone with a unique and original free ringtone can be a fun experience. However, when it comes to downloading free ringtones, it is important...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19439 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 136

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >