Polski rynek meblowy

Polski rynek meblowy

Salony wnętrzarskie i markety budowlane tętnią życiem, a ekspozycje na targach przyciągają tłumy. Jednak ostatnie lata to niełatwy okres dla producentów mebli. W jaki sposób radzą sobie przedstawiciele niezwykle ważnej dla polskiej gospodarki branży? Czytaj dalej

 

Upadki i wzloty

5,2% w 2011 i tylko 4,5% w roku ubiegłym – prezentowane przez GUS wskaźniki rentowności ze sprzedaży produktów meblarskich pokazują, że nawet tak silnego sektora nie ominęły echa kryzysu. Również tu wszechobecny spadek popytu wpływa na obniżenie produkcji, a nawet zamykanie części firm. Meble zaliczono do grupy towarów, których ceny były w lutym br. niższe niż w styczniu. Z drugiej strony, Polski rynek to tysiące małych i dużych podmiotów, tworzących wysokiej klasy wyroby, dostępne w kraju i na świecie. Ich kondycja decyduje o atrakcyjności oferty, kształtując pośrednio możliwości urządzania naszych domów.

 

Czytaj również: Maleje liczba pustostanów przemysłowych

 

Nic w przyrodzie nie ginie

Zaciskanie pasa przez konsumentów nie oznacza braku zapotrzebowania na najważniejsze elementy wyposażenia mieszkania, a stosunkowo duża liczba nowych inwestycji budowlanych generuje kolejnych nabywców artykułów wnętrzarskich. Silniejsze przedsiębiorstwa muszą więc zagospodarować przestrzeń po podmiotach, które nie przetrwały kryzysu. Niektóre stawiają na masowe wytwarzanie tanich, podobnych do siebie kompletów. Inne natomiast realizują strategie kierowania asortymentu do grup docelowych, gotowych inwestować w trwałe, wysokojakościowe rozwiązania. Znaczna część takich odbiorców znajduje się obecnie poza granicami kraju, choć i wewnętrzni konsumenci mają coraz wyższe wymagania.

 

Czytaj również: Kilka słów o biurowcach klasy B

 


Dobro eksportowe

Polska od lat należy do największych eksporterów mebli, a te zajmują jednocześnie czołowe miejsce wśród krajowych wyrobów wywożonych za granicę. Globalna skala kryzysu gospodarczego sprawia jednak, że nasi producenci muszą nieustannie walczyć również o klienta z zewnątrz. Tym bardziej, że dla niektórych eksport stanowi nawet 95% sprzedaży. Starają się więc pokazywać swoją ofertę nie tylko na wystawach sklepowych. - Udział w międzynarodowych imprezach targowych (w Kolonii, Paryżu, Sztokholmie) to dla nas ważne wsparcie polityki handlowej, pod warunkiem, że jest poparte realną oceną obecności lub możliwości zaistnienia na poszczególnych rynkach – podkreśla Paweł Czapla z firmy Sits, producenta mebli tapicerowanych – Miejsca strategiczne dla zbytu mają przypisanych lokalnych przedstawicieli, którzy najlepiej znają ich specyfikę. Tam też skupiamy się na ekspozycji towaru, nie zapominając jednak o uczestniczeniu w innych, branżowych wydarzeniach. Dbałość o jak najwyższy przyrost sprzedaży powinna uwzględniać wszystkie, również przyszłe obszary komercyjnej aktywności. Bardzo istotna jest przy tym możliwość dotarcia do klienta pod własną marką.

 

Czytaj również: Polacy wybierają kawalerki

 

Siła marki

Zbudowanie wiarygodnego obrazu firmy i jej oferty, a potem dotarcie z nim do nas, osób które raz na jakiś czas poszukują nowych mebli... To długotrwały, skomplikowany i ryzykowny proces. Niektóre strategie koncentrują się więc na kreowaniu marki przede wszystkim na poziomie relacji B2B. Wychodzą z założenia, że przekonani do niej dystrybutorzy są najbliżej finalnych odbiorców i mają najlepszy wpływ na ich decyzje zakupowe. W każdym przypadku meble muszą mieć swój własny, wyróżniający się styl. Czasem wiąże się on z konkretnym, abstrakcyjnym wzorem, często nawiązuje designem i kolorystyką produktów do motywów charakterystycznych dla wybranego kraju czy regionu. Zawsze musi jednak łączyć ciekawą estetykę z wymiarem praktycznym. – Rozszerzanie zasięgu rynkowego oparte o jednakową w kraju i za granicą, wyrazistą ofertę, to wyznacznik siły marki, która jest w stanie osiągać wysokie przyrosty sprzedaży nawet w niełatwych dla gospodarki momentach – dodaje Paweł Czapla z Sits. Oczywiście bardzo ważne jest stałe badanie konsumenckich gustów, wyrażających się np. w zapotrzebowaniu na funkcjonalną prostotę. Bo samo zapotrzebowanie na meble raczej nie zniknie.

2013-09-02
Źródło: pointb / budnet.pl

Zobacz galerie zdjęć

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 200 Grupa: Nowości ara... Urządzenie komfortowego pokoju dla dziecka jest ważne, ale też ważne jest, aby zapewnić dziecku bezpieczeństwo podczas spacerów. A to osiągniesz kupując odpowie...
  • Rozbiórki Liczba postów: 109 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności No skoro osiedle już stoi, to trzeba pomyśleć o przeprowadzce - niestety to ta nieprzyjemna powinność, którą każdy z nas musi wykonać, jak decyduje się na przen...
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 7 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • Podłogi Liczba postów: 236 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 376 Grupa: Robimy stro... Osobiście uważam, że drewno naturalne na podłodze to najlepsza rzecz! To rozwiązanie zdrowe, bezpieczne i generalnie rekomendowane rodzinom z małymi dziećmi ;)....

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19438 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 151

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >