Potrzeby najemców priorytetem
Pomimo spowolnienia rozwoju gospodarczego, polski rynek nieruchomości komercyjnych stale rośnie. Rekordowej podaży przestrzeni biurowych towarzyszy rosnący popyt, jednak nie wszystkie obiekty spełniają oczekiwania najemców. Pokazuje to, jak ważnym jest prawidłowe zidentyfikowanie ich potrzeb i priorytetów.
Mimo prognozowanego spowolnienia rozwoju, Polska gospodarka wciąż jest jedną z najbardziej stabilnych w Europie. Z badań wynika, że większość dużych firm, będących potencjalnymi najemcami powierzchni biurowych w nowoczesnych obiektach, planuje zwiększyć zatrudnienie lub utrzymać je na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Jest to optymistyczny sygnał, zwłaszcza że zapotrzebowanie na przestrzeń biurową dla rozrastających się liczebnie kadr, stanowi motor rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce.
Czego oczekują najemcy?
Przy tak dużej podaży, kluczowe znaczenie ma właściwe zidentyfikowanie oczekiwań i potrzeb najemców. Większość firm poszukujących nowych przestrzeni biurowych w związku ze wzrostem zatrudnienia, zwraca uwagę na trzy czynniki: lokalizację, standard techniczny i warunki finansowe. Mając do wyboru szeroki wachlarz nowoczesnych lokali, najemcy wybierają te, które w podobnej cenie oferują więcej niż konkurencja.
Czytaj również: Gdzie więcej mieszkań a gdzie domów?
Jeśli chodzi o lokalizację, najemcy zwykle przywiązują szczególna wagę do bliskości środków transportu publicznego, dostępu do usług towarzyszących oraz liczebności ogólnodostępnych miejsc parkingowych w okolicy. W przypadku Warszawy, zatłoczone centrum i nieprzejezdny w godzinach szczytu Mokotów, skłaniają najemców do poszukiwania obiektów w innych dzielnicach – np. na Żoliborzu, który do niedawna postrzegany był wyłącznie, jako dzielnica mieszkaniowa. Przewiduję, że trend poszukiwania nowych lokalizacji będzie się utrzymywać.
W kontekście standardu technicznego, jednym z kluczowych dla najemców atutów, jest łatwość aranżacji przestrzeni, najlepiej z możliwością jej modyfikowania w zależności od bieżących potrzeb. Równie ważne są dostępność miejsc parkingowych na terenie obiektu, doświetlenie przestrzeni oraz zastosowanie przyjaznych człowiekowi rozwiązań wentylacyjnych i termoregulacyjnych. Dostęp do naturalnego światła słonecznego zapewniają nie tylko duże przeszklone powierzchnie, ale także brak wysokich zabudowań w sąsiedztwie.
Warunki finansowe wciąż są postrzegane przez wielu najemców jako czynnik najistotniejszy. Najczęściej zwracają oni uwagę na wysokość stawki czynszowej, na opłaty eksploatacyjne. Co istotne, z badań wynika, że najemcy są gotowi zaakceptować wyższy czynsz w zamian za tańszą eksploatację i obecność rozwiązań podnoszących wydajność pracowników. Panujący trend oszczędnościowy często decyduje o wyborze nieruchomości położonych poza centrum miast, co jednak nie musi oznaczać pogorszenia warunków pracy
Odpowiedź jest „zielona”
Odpowiedzią na wszystkie wymienione oczekiwania jest „zielone budownictwo” – realizacja projektów z dbałością zarówno o potrzeby najemców, jak i o środowisko naturalne i komfort pracowników. „Zielone” biurowce powstają z poszanowaniem zasady work-life balance, oferując pracującym w nich osobom przestrzeń wypoczynkowo-rekreacyjną, co dodatnio wpływa na ich samopoczucie i zwiększa wydajność. Za wyborem „zielonego” biura przemawia także możliwość znaczącego ograniczenia zużycia energii czy wody. W długofalowej perspektywie pozwala to zauważalnie obniżyć koszty funkcjonowania biura.
Czytaj również: Centrum handlowe w Inowrocławiu już otwarte
Nie wolno zapomnieć, że biuro jest wizytówką firmy i często utożsamia się je ze standardem świadczonych usług. W parze z najwyższej jakości materiałami wykończeniowymi, rozwiązania przyjazne człowiekowi pozytywnie wpłyną również na klientów, co może znaleźć odzwierciedlenie w wynikach firmy. W Polsce „zielone” budownictwo zdobywa coraz większą popularność. Garden Plaza
Garden Plaza to pierwszy projekt na Żoliborzu łączący nowoczesność i funkcjonalność z rozwiązaniami pro-ekologicznymi. Biurowiec będzie składał się z czterech kondygnacji naziemnych oraz garażu podziemnego z miejscami parkingowymi dla ponad 130 pojazdów. W bliskim otoczeniu budynku powstaną także zadaszone stanowiska dla rowerów. Całkowita powierzchnia najmu (GLA) wyniesie ok. 9000 mkw.
2013-05-20
Źródło: On Board PR / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności The report from Gráinne Gilmore highlights a decline in the number of the world’s wealthiest, a notable shift. As global wealth distribution changes, platforms....
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...
- Gdzie sprzedać łożyska do maszyn? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chce sprzedać łożyska do maszyn, które nie są mi już potrzebne, jak macie kogoś kto zajmuje się skupowaniem części i możecie poradzić to dajcie znać. W dużej mi...