Praca zdalna - nowe obowiązki pracodawcy i pracownika
Nowelizacja Kodeksu Pracy nakłada na pracowników pracujących zdalnie nowe obowiązki. Gdy miejsce wykonywania pracy jest wyłączone spod bezpośredniego nadzoru pracodawcy, część obowiązków BHP ma spoczywać na pracownikach.
Czytaj dalej
Jednak, to najpierw szef będzie musiał prawidłowo wykonać swoje zadania w tym zakresie, aby umożliwić podwładnym przystosowanie zdalnego stanowiska pracy do wymaganych standardów, w tym w zakresie ergonomii.
– Zanim dojdzie do powierzenia pracownikom wykonywania pracy w trybie zdalnym, pracodawca musi przygotować ocenę ryzyka zawodowego. Nie jest to nowy obowiązek, jednak nowelizacja doprecyzowuje, że przy ocenie ryzyka zawodowego pracodawca powinien w szczególności uwzględnić wpływ pracy zdalnej na wzrok, układ mięśniowo-szkieletowy oraz uwarunkowania psychospołeczne tej pracy – mówi w rozmowie z MarketNews24 Paulina Grotkowska, Counsel z praktyki prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Czytaj również: Jak odnowić starą podłogę z parkietu? Postaw na cyklinowanie!
Warto podkreślić, że nowelizacja umożliwia stworzenie uniwersalnej oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych grup stanowisk pracy zdalnej, co jest dużym ułatwieniem dla pracodawców.
Kolejnym, nowym krokiem, ale już po stronie pracodawcy, jest sporządzenie informacji zawierającej zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, która powinna zawierać zasady i sposoby właściwej organizacji stanowiska pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymagań ergonomii, zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, czynności do wykonania po zakończeniu pracy zdalnej oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego.
Czytaj również: Jak odliczyć ulgę termomodernizacyjną w 2023 roku?
– Pracodawca będzie zobowiązany przedstawić załodze powyższe dokumenty. Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej, każdy pracownik będzie zaś musiał złożyć oświadczenia, w których potwierdzi, że zapoznał się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego, zapoznał się z informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej wraz ze zobowiązaniem do ich przestrzegania oraz oświadczy, że na jego stanowisku pracy zdalnej są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy – dodaje Paulina Grotkowska z Bird & Bird.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 10 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
- W trakcie procedowania jest projekt nowelizacji us... Liczba postów: 0 Grupa: Prawo
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku Liczba postów: 474 Grupa: Prawo
- Porady Prawne Liczba postów: 159 Grupa: Przepisy pr... Kwestie prawne potrafią sprawiać sporo trudności. Dlatego uważam, że w razie kłopotów lepiej jest od razu skorzystać z pomocy specjalisty. Sam jestem w sytuacji...
- Co zrobić, żeby się nie dac oszukać w czasie brani... Liczba postów: 33 Grupa: Przepisy pr... Na pewno warto umowę skonsultować z jakąś sprawdzoną kancelarią, która oceni stan umowy, a w razie "w" pomoże. Wiem że moim znajomym pomogli oni https://www.nor...