Praca zdalna - nowe obowiązki pracodawcy i pracownika

Praca zdalna - nowe obowiązki pracodawcy i pracownika

Nowelizacja Kodeksu Pracy nakłada na pracowników pracujących zdalnie nowe obowiązki. Gdy miejsce wykonywania pracy jest wyłączone spod bezpośredniego nadzoru pracodawcy, część obowiązków BHP ma spoczywać na pracownikach. Czytaj dalej

 

Jednak, to najpierw szef będzie musiał prawidłowo wykonać swoje zadania w tym zakresie, aby umożliwić podwładnym przystosowanie zdalnego stanowiska pracy do wymaganych standardów, w tym w zakresie ergonomii.   


– Zanim dojdzie do powierzenia pracownikom wykonywania pracy w trybie zdalnym, pracodawca musi przygotować ocenę ryzyka zawodowego. Nie jest to nowy obowiązek, jednak nowelizacja doprecyzowuje, że przy ocenie ryzyka zawodowego pracodawca powinien w szczególności uwzględnić wpływ pracy zdalnej na wzrok, układ mięśniowo-szkieletowy oraz uwarunkowania psychospołeczne tej pracy – mówi w rozmowie z MarketNews24 Paulina Grotkowska, Counsel z praktyki prawa pracy kancelarii Bird & Bird.  

 

Praca zdalna - nowe obowiązki pracodawcy i pracownika


Czytaj również: Jak odnowić starą podłogę z parkietu? Postaw na cyklinowanie!


Warto podkreślić, że nowelizacja umożliwia stworzenie uniwersalnej oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych grup stanowisk pracy zdalnej, co jest dużym ułatwieniem dla pracodawców.


Kolejnym, nowym krokiem, ale już po stronie pracodawcy, jest sporządzenie informacji zawierającej zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, która powinna zawierać  zasady i sposoby właściwej organizacji stanowiska pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymagań ergonomii, zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, czynności do wykonania po zakończeniu pracy zdalnej oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego.  

 

Czytaj również: Jak odliczyć ulgę termomodernizacyjną w 2023 roku?


– Pracodawca będzie zobowiązany przedstawić załodze powyższe dokumenty. Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej, każdy pracownik będzie zaś musiał złożyć oświadczenia, w których potwierdzi, że zapoznał się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego, zapoznał się z informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej wraz ze zobowiązaniem do ich przestrzegania oraz oświadczy, że na jego stanowisku pracy zdalnej są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy – dodaje Paulina Grotkowska z Bird & Bird.  

Źródło: MarketNews24 / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19437 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 307

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >