Prawo – lista artykułów
Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. W pół roku wykryto oszustwa łącznie na 4,3 mld zł
Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w pierwszej połowie br. wykryto 140,5 tys. fikcyjnych faktur. To aż o 102,6% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Eksperci komentujący ww. dane są zaskoczeni tak dużym wzrostem, choć – ich zdaniem – samo wykrycie tego procederu nie ma zbytniego wpływu na budżet. Nie oznacza to przecież skutecznego wyegzekwowania zobowiązań. Do tego znawcy tematu wskazują, że ww. wynik może być efektem lepszej analityki i wzmożonej aktywności kontrolnej organów podatkowych. Natomiast wartość fikcyjnych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej. Doradcy podatkowi spodziewają się, że z powodu słabej kondycji finansowej wielu firm w Polsce przybędzie tego rodzaju oszustw.
Nadużycia wobec przedsiębiorców a odpowiedzialność dyscyplinarna urzędników
Bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba rozwiązać w pierwszej kolejności. Należy jak najszybciej skończyć z łamaniem prawa przez urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec przedsiębiorców. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Sądy będą karać za minimalne opóźnienia z zapłatą rachunku czy faktury
Uwaga przedsiębiorcy! Sądy będą karać za minimalne opóźnienia w transakcjach handlowych. Dotąd sędziowie oddalali żądania, w których kontrahenci, wierzyciele, domagali się rekompensat za opóźnień w zapłacie, gdy sprawy dotyczyły małych kwot lub kilkudniowych, a nawet kilkutygodniowych zaległości. Po najnowszym wyroku TSUE z 11 lipca 2024 r. to się może zmienić.
Praca zdalna z zagranicy a konsekwencje podatkowe i finansowe
Praca zdalna za granicą może zostać uznana przez organy skarbowe za wykonywaną w ramach zagranicznego zakładu, a to ma istotne konsekwencje podatkowe. Firma może być bowiem wówczas zobowiązana do płacenia podatków w kraju, w którym ten zakład się znajduje.
Ustawa o sygnalistach wchodzi w życie 25 września wprowadza nowe obowiązki dla firm i administratorów danych osobowych
Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na administratorów danych osobowych obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia danych wrażliwych osób zgłaszających nieprawidłowości oraz danych, które mogą służyć ich identyfikacji. Jednak nie wszystkie obowiązki dotyczące kwestii ochrony danych zostały w ustawie wystarczająco doprecyzowane. Przykładowo, z jednej strony przepisy dopuszczają zgłoszenia anonimowe, a z drugiej nie zawierają wystarczająco jasnych wymagań z tym związanych. – Oczywiste zagadnienia, jak spełnianie obowiązków informacyjnych przy zbieraniu danych, zaczynają urastać do wielkich problemów – ocenia dr hab. Marlena Sakowska-Baryła, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, członkini Społecznego Zespołu Ekspertów przy Prezesie UODO.
Właściciele zagranicznych spółek pożyczkowych mogą zapłacić gigantyczny podatek
Wspólnicy, udziałowcy, spółek CFC, czyli uznanych za zagraniczne jednostki kontrolowane, prowadzących działalność pożyczkową i/lub kredytową, mogą mieć problem z wyliczeniem podatków. Obowiązujące przepisy nie precyzują czym dla CFC jest pożyczka, czy np. traktować ją jako aktywo, a jeśli tak, to co z odsetkami? MF odmówiło wyjaśnień, mimo iż za chwilę może się okazać, że fiskus zażąda od zagranicznych spółek zapłaty gigantycznych podatków.
Tajemnica handlowa firmy a obowiązkowy Krajowy System e-Faktur
Krajowy System e-Faktur ma stać się wkrótce obowiązkową metodą dokumentowania sprzedaży przez firmy. Przedsiębiorcy zgłaszają jednak wątpliwości co do szerokiego zakresu gromadzonych przez system danych i obawy o naruszenie tajemnicy handlowej.
Dywidendy ze spółki na estońskim CIT a mechanizm pomniejszenia podatku
Spółki na ryczałcie od dochodów spółek wypłacając swoim wspólnikom zaliczki z tytułu dywidendy wypracowanej w okresie opodatkowania estońskim CIT mogą stosować mechanizm pomniejszenia zryczałtowanego podatku. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej 13 maja 2024 r. interpretacji indywidualnej.
Państwo poważnie zabiera się za umowy „śmieciowe”. Eksperci widzą w tym duży problem dla biznesu
MRPiPS chce poszerzyć uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy. Ma ona zyskać prawo przekształcania umów cywilnoprawnych (w tym tzw. B2B) w umowy o pracę, decyzją administracyjną, a nie wyłącznie przez sąd, jak to ma miejsce obecnie. Resort potwierdza prace nad takim rozwiązaniem, ale eksperci nie zostawiają na tym suchej nitki. Ich zdaniem, tego typu zmiany mają naruszać swobodę zawierania umów. Niektórzy mówią też o tym, że takie przepisy mogą być niekonstytucyjne. Zmiany mogą też oznaczać, że będzie wzrost obciążeń – tak dla pracowników, jak i dla firm. Znawcy tematu spodziewają się również zamykania przedsiębiorstw, szczególnie tych najmniejszych, bo nie będą one w stanie udźwignąć dodatkowych kosztów.
Dyrektywa Omnibus i konsekwencje jej nieprzestrzegania przez przedsiebiorców
Choć od momentu wprowadzenia przepisów implementujących do naszego porządku prawnego Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. odnoszącą się do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (znaną jako „dyrektywa Omnibus”), upłynęło już ponad półtorej roku, wiele krajowych przedsiębiorców nadal nie dostosowało się do jej wymogów.