Recykling na morzu

Recykling na morzu

Statki rejsowe, promy czy jachty to obiekty westchnień w upalne dni. Co z nimi zrobić, kiedy wysłużą już swoje lata i nie nadają się do wodowania? Najlepiej poddać je recyklingowi.

 

Co można zrobić z wysłużonym statkiem? Poza przekazaniem go do muzeum marynistycznego lub zaadaptowaniem do innych celów, jest jeszcze inny sposób na nadanie mu kolejnego życia – recykling!

 

 

Za przykład służy HMS Visborg, który przez lata pełnił rolę okrętu minowego oraz flagowego statku admirała floty w służbie ochrony wybrzeża Szwecji, a dzisiaj, dzięki profesjonalnej rozbiórce Stena Recycling jest cennym źródłem surowców. Prawie wszystkie odzyskane materiały mogą być ponownie użyte, poddane przetworzeniu lub wykorzystane jako paliwo. Tylko azbest jest umieszczany w pojemniku na odpady niebezpieczne. Prace nad kompleksową utylizacją okrętu w stoczni w Landskrona trwały 4 miesiące. 

 

 

Czytaj również: Szkolenie fachowców

 

Elementarna rozbiórka. Utylizacja statku to skomplikowany i precyzyjny proces logistyczny. W pierwszej kolejności powstaje kompleksowy plan rozbiórki, który uwzględnia potencjalne zagrożenia, warunki środowiskowe, zabezpieczenie przed wyciekami, a także weryfikację odpadów niebezpiecznych na statku. Prace zaczynają się od usunięcia i utylizacji tych ostatnich. W następnej kolejności wydobywane są wszelkie elementy wyposażenia, które nadają się jeszcze do użytku i mogą zostać oddane lub odsprzedane.

 

 

Dla przykładu, łóżka z okrętu HMS Visborg znalazły zastosowanie w kościele marynarzy w Göteborgu, a sprzęty kuchenne,  mosiężne zawory, okna, lampy czy silniki trafiły na inne statki – na parowce i do prywatnych właścicieli łodzi. W ostatnim etapie prac następuje rozbiórka elementów, które trafią do recyklingu, przy czym wykorzystuje się ręczne narzędzia i duże sprzęty: dźwigi, koparki i nożyce do cięcia. Odzyskane w ten sposób surowce takie jak stal lub aluminium, trafią ponownie do użytku np. w postaci nowych silników i statków, lub też mogą po przetopieniu zostać wykorzystane w samochodach. Utylizacja okrętu należącego do szwedzkiej floty to gigantyczny projekt.

 

 

Zarówno ze względu na rozmiar statku – HMS Visborg miał wymiary 92,4 m długości i 14,7 m szerokości; jak i z uwagi na specyfikę złożonego procesu rozbiórki. Prace przebiegały wieloetapowo z zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa, zaangażowaniem wielu pracowników i użyciem profesjonalnych narzędzi – komentuje Anna Nowakowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Stena Recycling. Sposób utylizacji zastosowany przez Stena Recycling przy okręcie HMS Visborg jest uniwersalny i daje się dostosować do konkretnych przypadków, dlatego wszystkie statki – zarówno potężne żaglowce, jak i niewielkie łodzie mogą być rozbierane w ten sposób.

 

 

Czytaj również: "Baumit Life Challenge 66"

 

Czas trwania pracy zależy od wielkości obiektu i ilości frakcji do rozbiórki. Mały jacht może zostać rozebrany nawet w dzień lub kilka dni – w zakresie rozkładu na poszczególne frakcje, które zostaną przekazane do recyklingu. W przypadku dużych okrętów może to potrwać nawet kilka miesięcy

2014-08-06
Źródło: konkretpr / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Magazyn wyposażenie Liczba postów: 280 Grupa: Trudne tema... Piętrowe magazyny coraz częściej powstają. Można wtedy wykorzystać mniejszą działkę zachowując dużo przestrzeni użytkowej. Tylko budynek musi być wtedy wyposażo...
  • Urządzenie fiskalne do firmy Liczba postów: 5 Grupa: Trudne tema... Cześć, jestem Artur. Od dłuższego czasu pracuję w firmie zajmującej się elektryką, ale planuję przejść na własną działalność i szukam mobilnego urządzenia fiska...
  • Reklama firmy Liczba postów: 480 Grupa: Trudne tema... Jedną ze skuteczniejszych reklam w sieci na pewno jest marketing szeptany FB https://www.lartweb.pl/produkt/marketing -szeptany-fb/ Korzystam od jakiegoś czasu i...
  • Merchandising mobilny Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chciałabym nawiązać współpracę z firmą, oferującą merchandising mobilny. Zależy mi głównie na odpowiedniej ekspozycji produktów i uzupełnianiu półek towarami zg...
  • jaki deweloper okolice Warszawy? Liczba postów: 5 Grupa: Trudne tema... Decydując się na współprace ze specjalistami nie marnujecie swojego czasu i pieniędzy. Jeżeli myślicie nad budową domu jednorodzinnego lub zakupem mieszkania w....

Ostatnio na forum

  • Ogrodzenia z kamienia, czyli innowacje i historia Liczba postów: 9 Grupa: Ogród i dzi... Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tematem naszej rozmowy. Jeżeli macie w planach zakup nowego nagrobka lub myślicie nad schodami lub blatem z kamie...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 381 Grupa: Robimy stro... Jeżeli poszukujesz wysokiej jakości podłóg w konkurencyjnych cenach, to sklep internetowy podlogi24.NET jest miejscem, które należy odwiedzić. To wypróbowany do...
  • Podłogi Liczba postów: 239 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
  • Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 5 Grupa: Aktualności Przeprowadzka z firmą to zero stresu. Znalezienie dobrej firmy przeprowadzkowej to podstawa przed zmianą miejsca zamieszkania. Słyszałam dobre opinie o firmie z...
  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 201 Grupa: Nowości ara... według mnie pokój dla dziecka powinien być przytulny z miejscem do zabawy oraz nauki :) _____________________________________ _______ sztuczne kwiaty hiacynty
  • Rozbiórki Liczba postów: 109 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19578 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 446

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >