Recykling na morzu
Statki rejsowe, promy czy jachty to obiekty westchnień w upalne dni. Co z nimi zrobić, kiedy wysłużą już swoje lata i nie nadają się do wodowania? Najlepiej poddać je recyklingowi.
Co można zrobić z wysłużonym statkiem? Poza przekazaniem go do muzeum marynistycznego lub zaadaptowaniem do innych celów, jest jeszcze inny sposób na nadanie mu kolejnego życia – recykling!
Za przykład służy HMS Visborg, który przez lata pełnił rolę okrętu minowego oraz flagowego statku admirała floty w służbie ochrony wybrzeża Szwecji, a dzisiaj, dzięki profesjonalnej rozbiórce Stena Recycling jest cennym źródłem surowców. Prawie wszystkie odzyskane materiały mogą być ponownie użyte, poddane przetworzeniu lub wykorzystane jako paliwo. Tylko azbest jest umieszczany w pojemniku na odpady niebezpieczne. Prace nad kompleksową utylizacją okrętu w stoczni w Landskrona trwały 4 miesiące.
Czytaj również: Szkolenie fachowców
Elementarna rozbiórka. Utylizacja statku to skomplikowany i precyzyjny proces logistyczny. W pierwszej kolejności powstaje kompleksowy plan rozbiórki, który uwzględnia potencjalne zagrożenia, warunki środowiskowe, zabezpieczenie przed wyciekami, a także weryfikację odpadów niebezpiecznych na statku. Prace zaczynają się od usunięcia i utylizacji tych ostatnich. W następnej kolejności wydobywane są wszelkie elementy wyposażenia, które nadają się jeszcze do użytku i mogą zostać oddane lub odsprzedane.
Dla przykładu, łóżka z okrętu HMS Visborg znalazły zastosowanie w kościele marynarzy w Göteborgu, a sprzęty kuchenne, mosiężne zawory, okna, lampy czy silniki trafiły na inne statki – na parowce i do prywatnych właścicieli łodzi. W ostatnim etapie prac następuje rozbiórka elementów, które trafią do recyklingu, przy czym wykorzystuje się ręczne narzędzia i duże sprzęty: dźwigi, koparki i nożyce do cięcia. Odzyskane w ten sposób surowce takie jak stal lub aluminium, trafią ponownie do użytku np. w postaci nowych silników i statków, lub też mogą po przetopieniu zostać wykorzystane w samochodach. Utylizacja okrętu należącego do szwedzkiej floty to gigantyczny projekt.
Zarówno ze względu na rozmiar statku – HMS Visborg miał wymiary 92,4 m długości i 14,7 m szerokości; jak i z uwagi na specyfikę złożonego procesu rozbiórki. Prace przebiegały wieloetapowo z zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa, zaangażowaniem wielu pracowników i użyciem profesjonalnych narzędzi – komentuje Anna Nowakowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Stena Recycling. Sposób utylizacji zastosowany przez Stena Recycling przy okręcie HMS Visborg jest uniwersalny i daje się dostosować do konkretnych przypadków, dlatego wszystkie statki – zarówno potężne żaglowce, jak i niewielkie łodzie mogą być rozbierane w ten sposób.
Czytaj również: "Baumit Life Challenge 66"
Czas trwania pracy zależy od wielkości obiektu i ilości frakcji do rozbiórki. Mały jacht może zostać rozebrany nawet w dzień lub kilka dni – w zakresie rozkładu na poszczególne frakcje, które zostaną przekazane do recyklingu. W przypadku dużych okrętów może to potrwać nawet kilka miesięcy
2014-08-06
Źródło: konkretpr / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Szkolenie Liczba postów: 175 Grupa: Trudne tema... Do tej pory wypróbowałem wiele różnych kasyn online, ale chcę podzielić się moimi doświadczeniami z gry na platformie automaty online na pieniadze, która napraw...
- Ubezpieczenie - pomoc Liczba postów: 124 Grupa: Trudne tema... W kwestii polisy ubezpieczeniowej która spełni Wasze oczekiwania zajrzyjcie koniecznie do https://wewior-ubezpieczenia.pl/ubezpiec zenia-turek/oc-samochodu/
- Wulkanizacja Liczba postów: 56 Grupa: Trudne tema... Envobyte Ltd is an IT Company. Envobyte Ltd helps businesses to grow faster and smarter. Our professional expert team provides the best solution to get the bett...
- Kredyt we Frankach - pomoc prawna! Liczba postów: 34 Grupa: Trudne tema... W obliczu rosnących kosztów kredytów frankowych wielu kredytobiorców zastanawia się, czy przewalutowanie ich zobowiązań na złotówki jest dobrym krokiem - https:...
- Białka Tatrzańska Liczba postów: 48 Grupa: Trudne tema... Czy warto tam pojechać?
Ostatnio na forum
- Gdzie kupić projekt domu w okolicach Lublina ??? Liczba postów: 53 Grupa: Zanim wybud... W Lublinie odnotowano wzrost liczby turystów, co przekłada się na lepsze wyniki dla lokalnego sektora hotelarskiego i gastronomicznego. Ten pozytywny trend ma k...
- Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 375 Grupa: Robimy stro... Osobiście uważam, że drewno naturalne na podłodze to najlepsza rzecz! To rozwiązanie zdrowe, bezpieczne i generalnie rekomendowane rodzinom z małymi dziećmi ;)....
- Podłogi Liczba postów: 235 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
- Piece wolnostojace, kozy Liczba postów: 67 Grupa: Kominki od... duzy wybor tych piecow typu Koza ma firma Kratki. kupilismy taki dla babci bo poprzedni piec byl bardzo obciazajacy
- Polecam sklep internetowy z materiałami budowlanym... Liczba postów: 76 Grupa: Firmy budow... Też muszę Wam polecić pewien sklep, który ostatnio znalazłem. Czytałem o nim na wielu forach, że można w nim kupić świetnej jakości żywice do zabezpieczenia pos...
- Co sądzicie o domach szeregowych Liczba postów: 176 Grupa: Domy szereg... W domu szeregowym minusem jest to że jednak słyszymy sąsiadów za ścianą. Mi się marzy dom nad jeziorem. Polecam ciekawy artykuł do przeczytania https://www.kurk...
Jak najbardziej warto zajmować się recyklingiem, ponieważ jest to w wielu przypadkach dość dochodowy binzes, jeżeli już załatwimy wszystko w urzędach to zostaje tak na prawdę zakup maszyn i załatwienie dostaw surowca. W przypadku maszyn, moim zdaniem warto zwrócić uwagę na bartontech. Zajmuja się oni sprzedażą specjalistycznego sprzętu do recyklingu jak implodery, belownice czy prasy nowe jak i używane. Do tego obsługa serwisowa i doradztwona najwyższym poziomie.
proces recyklingu jest coraz powszechniej stosowany, u mnie też w firmie niedawno kupiliśmy maszyny do recyklingu od http://azotas.pl/