Różnica między lokalem mieszkalnym a biurowym
Na pierwszy rzut oka rynek mieszkaniowy i rynek biurowy to dwa zupełnie inne obszary rządzące się swoimi prawami. Tymczasem granica między nimi bywa mocno zatarta. Za jeden z segmentów rynku biurowego uznaje się segment powierzchni przekształconych z powierzchni mieszkalnych.
Funkcja mieszkalna i biurowa (lub szerzej biurowo-usługowa) bywa często łączona w ramach wielofunkcyjnych inwestycji. Łączenie powierzchni komercyjnych z mieszkalnymi w ramach jednego kompleksu charakterystyczne jest dla segmentu apartamentowego w prestiżowych lokalizacjach. Zdarza się również, że jednofunkcyjne inwestycje mieszkalne są przekształcane w obiekty wielofunkcyjne, np. poprzez przeznaczenie parteru budynku pod usługi. Przekształcanie części powierzchni mieszkalnych na powierzchnie biurowe przez deweloperów jest naturalną konsekwencją sytuacji rynkowej, w której sprzedaż mieszkań jest przedsięwzięciem trudniejszym i bardziej ryzykownym niż sprzedaż czy wynajem biur. Takie przekształcenia nie są możliwe w każdej inwestycji i nie na każdym etapie realizacji.
Czytaj również: Nowoczesne biuro
Zupełnie innym zjawiskiem jest oferowanie klasycznych mieszkań (sprzedaż lub wynajem) firmom pod swoje siedziby. Chcąc postępować zgodnie z prawem należy pamiętać, że z lokali i budynków można korzystać tylko zgodnie z ich przeznaczeniem. Oznacza to, że formalnie domy jednorodzinne i mieszkania powinny być wykorzystywane na cele mieszkaniowe a przeznaczenie może zostać zmienione tylko po dokonaniu określonych kroków prawnych. W przypadku mieszkań niezbędny będzie kontakt z zarządcą budynku, przygotowanie uchwały wspólnoty mieszkaniowej i uzyskanie zgody innych członków wspólnoty: w tzw. dużej wspólnocie (powyżej 7 lokali) – większości z nich, a w małej wspólnocie – wszystkich jej członków.
Czytaj również: Polacy marzą o domu za miastem
Firmowe mieszkanie sprawdzi się w niektórych sytuacjach lepiej niż wynajem powierzchni biurowej. Zależy to od specyfiki branży i etapu rozwoju firmy. Mieszkania bardzo dobrze sprawdzają się jako tzw. back office czyli siedziba działów (np. księgowości, IT czy analitycznych), które nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem i nie muszą być zlokalizowane w typowo biurowym otoczeniu. Wynajem mieszkania powinien być rozwiązaniem tańszym niż wynajem powierzchni biurowej, a ponadto otrzymujemy dodatkowe funkcjonalności jak w pełni wyposażona kuchnia czy bezpłatne miejsca noclegowe. Warto przypomnieć, że pierwszą siedzibą spółki Nasza Klasa było dwupokojowe mieszkanie na wrocławskim Biskupinie.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Skup złomu Liczba postów: 152 Grupa: Trudne tema... Na tej stronie znajdziecie ofertę spółki Matuszewski, która zajmuje się skupem złomu, kasacją pojazdów, kruszeniem gruzu, cena złomu grudziądz , wynajmem maszyn...
- Preparat na żylaki Liczba postów: 45 Grupa: Trudne tema... Apteka Lwie Zdrowie https://www.lwiezdrowie.pl/ reklamuje się jako super tania apteka internetowa – zastanawiam się, czy rzeczywiście ich ceny są takie konkuren...
- Jak wybrać kostkę brukową? Liczba postów: 6 Grupa: Trudne tema... Informacje o meczu Wietnam (Kobiety) vs Holandia (Kobiety) 01.08.2023 01 sierpnia 2023, o 09:00, Wietnam (Kobiety) i Holandia (Kobiety) rozegrają mecz FIFA Worl...
- Tłumaczenia finansowe Liczba postów: 176 Grupa: Trudne tema... Jeżeli jeszcze mówimy właśnie o samych tłumaczeniach to ja również chcę powiedzieć, ze dla mnie całkiem ważną sprawą było to aby wiedzieć dokładnie jak działają...
- Jak dbać o samochód? Liczba postów: 489 Grupa: Trudne tema... o każdy samochód trzeba dbać, ale nie zawsze o swój własny https://darlowo.info/index.php/83-biznes /5857-jak-wybrac-wypozyczalnie-samochodo w, wybierajać dobrą w...