Różnica między lokalem mieszkalnym a biurowym
Na pierwszy rzut oka rynek mieszkaniowy i rynek biurowy to dwa zupełnie inne obszary rządzące się swoimi prawami. Tymczasem granica między nimi bywa mocno zatarta. Za jeden z segmentów rynku biurowego uznaje się segment powierzchni przekształconych z powierzchni mieszkalnych.
Funkcja mieszkalna i biurowa (lub szerzej biurowo-usługowa) bywa często łączona w ramach wielofunkcyjnych inwestycji. Łączenie powierzchni komercyjnych z mieszkalnymi w ramach jednego kompleksu charakterystyczne jest dla segmentu apartamentowego w prestiżowych lokalizacjach. Zdarza się również, że jednofunkcyjne inwestycje mieszkalne są przekształcane w obiekty wielofunkcyjne, np. poprzez przeznaczenie parteru budynku pod usługi. Przekształcanie części powierzchni mieszkalnych na powierzchnie biurowe przez deweloperów jest naturalną konsekwencją sytuacji rynkowej, w której sprzedaż mieszkań jest przedsięwzięciem trudniejszym i bardziej ryzykownym niż sprzedaż czy wynajem biur. Takie przekształcenia nie są możliwe w każdej inwestycji i nie na każdym etapie realizacji.
Czytaj również: Nowoczesne biuro
Zupełnie innym zjawiskiem jest oferowanie klasycznych mieszkań (sprzedaż lub wynajem) firmom pod swoje siedziby. Chcąc postępować zgodnie z prawem należy pamiętać, że z lokali i budynków można korzystać tylko zgodnie z ich przeznaczeniem. Oznacza to, że formalnie domy jednorodzinne i mieszkania powinny być wykorzystywane na cele mieszkaniowe a przeznaczenie może zostać zmienione tylko po dokonaniu określonych kroków prawnych. W przypadku mieszkań niezbędny będzie kontakt z zarządcą budynku, przygotowanie uchwały wspólnoty mieszkaniowej i uzyskanie zgody innych członków wspólnoty: w tzw. dużej wspólnocie (powyżej 7 lokali) – większości z nich, a w małej wspólnocie – wszystkich jej członków.
Czytaj również: Polacy marzą o domu za miastem
Firmowe mieszkanie sprawdzi się w niektórych sytuacjach lepiej niż wynajem powierzchni biurowej. Zależy to od specyfiki branży i etapu rozwoju firmy. Mieszkania bardzo dobrze sprawdzają się jako tzw. back office czyli siedziba działów (np. księgowości, IT czy analitycznych), które nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem i nie muszą być zlokalizowane w typowo biurowym otoczeniu. Wynajem mieszkania powinien być rozwiązaniem tańszym niż wynajem powierzchni biurowej, a ponadto otrzymujemy dodatkowe funkcjonalności jak w pełni wyposażona kuchnia czy bezpłatne miejsca noclegowe. Warto przypomnieć, że pierwszą siedzibą spółki Nasza Klasa było dwupokojowe mieszkanie na wrocławskim Biskupinie.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Potrzebny adwokat Liczba postów: 416 Grupa: Trudne tema... Jeżeli chodzi o specjalistów z zakresu prawa patentowego to najlepszym wyborem będzie ta https://madpat.eu/wynalazki-i-wzory-uzyt kowe/ Oni zadbają o czystość pa...
- Ciąża a badania Liczba postów: 38 Grupa: Trudne tema... Kontakt do bardzo dobrego ginekologa można znaleźć na stronie https://mamiclinic.pl/oferta/ginekolog/. Polecam jeśli szukacie kogoś, kto zapewni wam odpowiednią...
- Przyrost naturalny w Polsce pozostaje ujemny już... Liczba postów: 1 Grupa: Aktualności
- Jakie jest Wasze hobby? Liczba postów: 327 Grupa: Trudne tema... Decydując się na współprace ze specjalistami nie marnujecie swojego czasu i pieniędzy. Jeżeli szukacie sprawdzonego sklepu internetowego z instrumentami i akces...
- Skuteczna reklama dla e-biznesu? Liczba postów: 272 Grupa: Trudne tema... Wolnostojące konstrukcje reklamowe oferują dużą powierzchnię, co pozwala na umieszczenie rozbudowanych reklam, które przyciągną uwagę. Konstrukcja reklamowa wol...