Rynek nieruchomości zyska nowe wsparcie - powstaje inicjatywa PLACES
Świat nigdy nie zmieniał się tak szybko jak teraz. Dotyczy to także rynku nieruchomości, który dotąd był uważany za jedną z bardziej konserwatywnych gałęzi polskiej i globalnej gospodarki. Dziś jednak cyfrowe technologie, nowe oczekiwania społeczne i nagłe przemiany gospodarcze sprawiają, że zwinne i szybkie reakcje stają się palącą potrzebą branży. Dlatego powstaje inicjatywa PLACES, która pomoże inwestorom i deweloperom projektować przyszłość w zmieniających się realiach i przenosić rynek do sieci.
Czytaj dalej
PLACES to kolektyw firm doradczych wyspecjalizowanych w obsłudze sektora nieruchomości, który powstał z myślą o jego wsparciu w tworzeniu wyjątkowych miejsc, odpowiadających nowym potrzebom i oczekiwaniom użytkowników bliskiej przyszłości. Założycielami PLACES są: ThinkCo, PropTech Foundation, Linkleaders i Futu.
Polski sektor nieruchomości komercyjnych odpowiada za 12% polskiego PKB. W ciągu ostatnich 10 lat inwestorzy z całego świata zainwestowali w Polsce ok. 180 miliardów złotych. Pierwsze inwestycje powstały niemal 30 lat temu i dziś wymagają modernizacji rozumianej szerzej niż tylko rewitalizacje i odświeżenie architektury czy części funkcji budynków.
W ostatnich latach obserwujemy zmiany demograficzne i społeczne widoczne w zachowaniach i stylu życia mieszkańców miast, a obecny kryzys wzmocni niektóre z tych zjawisk. Zarówno dojrzałe jak i nowe nieruchomości będą musiały uwzględnić aktualne potrzeby ludzi związane ze sposobem pracy, komunikacji, spędzania czasu i stylu życia. Potrzebne jest inteligentne i zintegrowane podejście do projektów, w którym zostaną uwzględnione wszystkie najważniejsze elementy, takie jak strategia, program funkcjonalny, design, marka inwestycji i jej branding - komentuje Tomasz Bojęć, partner w ThinkCo i head of strategy PLACES
Czytaj również: W obecnej sytuacji inwestycja w nieruchomość jest o wiele lepszym rozwiązaniem niż lokata w banku
PLACES będzie towarzyszyć deweloperom w poszukiwaniu odpowiedzi na najbardziej palące dziś pytania. Między innymi, jak budować mieszkania ludziom, którzy nie chcą ich posiadać. Jak mają wyglądać powierzchnie biurowe firm, które zatrudniają pracowników online. Jak zaadresować potrzeby mieszkaniowe seniorów czy studentów.
Decyzję o zawiązaniu kolektywu PLACES podjęliśmy kilka miesięcy temu, współpracujemy ze sobą od lat i znamy swoje słabe i mocne strony. Stosując formułę one-stop-shop doskonale się uzupełniamy tworząc prawdopodobnie najlepszą ofertę na rynku. Wraz z rozwojem epidemii wstrzymaliśmy się z ogłoszeniem naszej inicjatywy, ale dziś wiemy, że to jest ten moment, kiedy sektor nieruchomości szczególnie potrzebuje wszechstronnie doświadczonego i zorientowanego na cel partnera do działań strategicznych, marketingowych i sprzedażowych - dodaje Wojciech Ponikowski, dyrektor zarządzający Futu i head of design PLACES
To jak zmieniać się będzie sposób budowania mieszkań, biur czy obiektów handlowych jest jednym z najciekawszych zagadnień gospodarczych trzeciej dekady XXI wieku. Dlatego trzeba zwrócić uwagę na oferowaną wartość oraz takie cechy projektów, które pozwolą utrzymać się na rynku, gdy wyhamuje sprzedaż lub najem. Jest tu miejsce na nowe modele biznesowe i wprowadzanie usług mieszkaniowych dla studentów, młodych specjalistów, ale też dla rodzin i seniorów. Wyzwaniem pozostaje odpowiedni program budynków, rozmiary mieszkań, charakter przestrzeni wspólnych i komunikacja, którą trzeba zbudować, by skutecznie trafić do przyszłych użytkowników - dodaje Przemysław Chimczak, partner w ThinkCo, który w PLACES pełni rolę head of research
Podobnie zmieniać się będzie rynek biurowy, który dziś jest najszybciej starzejącym się aktywem polskiego sektora nieruchomości. Wyraźnie skraca się cykl życia nieruchomości i dużo wcześniej pojawiają się potrzeby modernizacyjne. Budowane 20 lat temu biurowce starzeją się gorzej, niż te sprzed 50 lat. Teraz musimy planować budynki tak, by mogły lepiej adaptować się do coraz większej zmienności biznesu i gospodarki.
W związku z epidemią branża nieruchomości nie może się dłużej ociągać, musi się w tempie ekspresowym zdigitalizować i nauczyć korzystać z cyfrowych innowacji. Chodzi tu znacznie więcej niż tylko o zdalną prace, ale o optymalizację procesów biznesowych, nowe narzędzia wspierające procesy budowy, sprzedaży i wynajmu i w zasadzie stworzenie nowej kultury z innowacją cyfrową. To jest dużo pracy i potrzebni są specjaliści nie tylko z głęboką wiedzą cyfrową, ale także znajomością specyfiki branży nieruchomości. To niezwykle rzadka kombinacja i dlatego dołączyliśmy do inicjatywy PLACES - informuje Bartosz Dobrowolski, współzałożyciel Proptech Foundation i head of technology PLACES
Wiodącym tematem na rynku deweloperskim stanie się mixed-use, które jest doskonałym rozwiązaniem na adaptację nieaktywnych już dzisiaj zabudowań i terenów. Po dużych inwestycjach w Warszawie, pora na miasta regionalne. Realizacje te jednak czeka ogrom wyzwań, takich jak właściwy dobór funkcji, odpowiednia ścieżka użytkowników i budowanie ich doświadczeń, a także właściwie zbudowana komunikacja, która trafiać będzie do wszystkich grup odbiorców, przy jednoczesnym zainteresowaniu inwestorów. Według ekspertów PLACES zdolność budynków oraz złożonych projektów inwestycyjnych do szybkiej zmiany funkcji oraz zaprojektowanie z wyprzedzeniem mechanizmów szybkiej ich adaptacji – to cechy najlepszych inwestycji bliskiej przyszłości.
Czytaj również: Bezpłatne odroczenie płatności rat i program pomocowy dla dealerów wprowadził Santander Leasing
PLACES to inicjatywa firm:
Futu – agencja designu i marketinguLinkleaders – public relations i media dla nieruchomości komercyjnychProptech Foundation – wspiera cyfrową transformację branży real estateThinkCo – analizuje rynek i tworzy strategię miejsc
Współpraca w ramach jednego project managementu zapewnia interdyscyplinarną ofertę, tworząc doświadczenia, które przynoszą korzyści ludziom, firmom i środowisku.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...
- Gdzie sprzedać łożyska do maszyn? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chce sprzedać łożyska do maszyn, które nie są mi już potrzebne, jak macie kogoś kto zajmuje się skupowaniem części i możecie poradzić to dajcie znać. W dużej mi...