Słońce znów świeci nad rynkiem nieruchomości

Słońce znów świeci nad rynkiem nieruchomości

Płyną dane znacznie bardziej optymistyczne, niż przewidywano jeszcze kilka miesięcy temu – wynika z danych zaprezentowanych podczas czwartej edycji konferencji „Forum Rynku Nieruchomości” Czytaj dalej

 

Organizowanemu przez firmę Nowy Adres S.A. Forum Rynku Nieruchomości, które odbyło się  9. i 10. czerwca w sopockim hotelu Sheraton towarzyszyła piękna, słoneczna pogoda. Uczestnicy konferencji nie siedzieli jednak na plaży - blisko 400 gości reprezentujących największych krajowych - i nie tylko - graczy na rynku nieruchomości aktywnie uczestniczyło w  wykładach i panelach dyskusyjnych. Podobnie jak w poprzednich edycjach, uczestnicy mogli korzystać z innowacyjnego systemu umawiania spotkań biznesowych „Match Maker”. Za pomocą tego programu umówiono podczas obu dni imprezy w sumie blisko 600 spotkań biznesowych!

 

 

Konferencję otworzył wykład jednego z najbardziej uznanych polskich ekonomistów, Jana Krzysztofa Bieleckiego, byłego premiera, a obecnie przewodniczącego Rady Gospodarczej przy Prezesie Rady Ministrów RP. Miał on optymistyczne informacje nie tylko dla rynku nieruchomości, ale dla gospodarki w ogóle. – 2014 jest pierwszym rokiem ożywienia po długich latach spowolnienia gospodarczego – mówił Bielecki. – Przemysł, produkcja budowalno-montażowa i sprzedaż detaliczna rosną od ponad pół roku. Wskaźnik PMI – Purchasing Managers Index, odzwierciedlający aktywność managerów nabywających różnego rodzaju dobra i usługi utrzymuje się powyżej 50 pkt. Wszystko wskazuje na to, że ożywienie to potrwa co najmniej do 2016 roku.   

 

Czytaj również: Nie brakuje chętnych na mieszkania dwupokojowe


Klatki, nie bloki

Dużo emocji wzbudził panel dyskusyjny o rynku wynajmu mieszkań i rządowym Funduszu Mieszkań na Wynajem. W jego ramach państwo w ciągu najbliższych lat planuje wydać nawet 5 miliardów złotych na lokale, które będzie można wynajmować na preferencyjnych warunkach. Biorący udział panelu prezes zarządu operatora programu, Banku Gospodarstwa Krajowego Dariusz Kacprzyk długo opowiadał na pytania z sali. Przyznał, że BGK musiał częściowo zweryfikować początkowe założenia programu zakładające, że bank będzie kupował od deweloperów całe, gotowe budynki. – Nie znaleźliśmy po prostu odpowiednich projektów. Jeśli nie możemy kupować budynków, będziemy kupować całe klatki schodowe. Musimy dywersyfikować portfel mieszkań, żeby sprostać odmiennym wymaganiom, chcemy inwestować w różnych lokalizacjach, żeby nie tworzyć „gett”. Podpisaliśmy już kilka umów z dobrze rokującymi deweloperami w trzech miastach. Pierwsze mieszkania - najbardziej popularne, 2-pokojowe o powierzchni 40-60 m kw. trafią na rynek pod koniec roku – mówił Kacprzyk. Zapowiedział również, że BGK planuje utworzenie specjalnego funduszu municypalnego na potrzeby samorządów, nie radzących sobie z obowiązkiem budowy mieszkań socjalnych dla najuboższych.

 

 

Przygotować się na klientów z pokolenia Y

Duże zainteresowanie wzbudziła prezentacja Michała Kramarza, pełniącego funkcję Head of Retail Finance & Travel w Google Polska, który bardzo obrazowo przedstawił prognozy rozwoju e-handlu w Polsce oraz jego wpływu na rynek centrów handlowych. – 70 proc. osób w wieku 25-34 lata posiada smartfona z dostępem do Internetu. Szacujemy, że w Polsce może się w ten sposób łączyć z siecią nawet 10 milionów osób. Dostępność urządzeń przenośnych znacznie się zwiększyła - obecnie można je nawet kupić nawet w niektórych sklepach spożywczych za niewygórowaną cenę –  mówił Kramarz. Choć na razie udział e-handlu w Polsce w porównaniu do handlu tradycyjnego to tylko 3 proc., sektor ten będzie rósł z prędkością co najmniej 20 proc. w skali roku. Deweloperzy komercyjni już dziś powinni się do tego przygotowywać. Można to robić na wiele sposobów. Model „kup online, odbierz w sklepie” jest najbardziej oczywisty, ale można niewielkim nakładem pracy zrobić sklep bardziej przyjaznym dla internautów – dodać jego lokalizację do map, utworzyć na firmowej stronie wirtualny spacer, poszerzyć doświadczenia zakupowe dodając filmiki czy możliwość oceniania produktów.

 

 

Czytaj również: Podsumowanie 25-lecia polskiego rynku nieruchomości biurowych

 

BPO wciąż pożądane

Powody do zadowolenia mają też deweloperzy biurowi, zwłaszcza ci budujący na potrzeby inwestorów z sektora Business Process Outsourcing (BPO). Romek Lubaczewski, partner w firmie doradczej PwC przedstawił najnowsze badania, których wyniki wygadają na bardziej niż optymistyczne. – Według nas branża BPO/SSC w Polsce będzie rozwijać się w tempie 20 proc. rocznie, z czego jedną połowę stanowić będą ekspansje firm już u nas obecnych, a drugą – zupełnie nowe inwestycje. Ten 20-procentowy wzrost oznacza 20 tys. nowych miejsc pracy rocznie, które łatwo można przełożyć na 200 tys. metrów kwadratowych biur do wybudowania. Już teraz 90 proc. klientów największego w Polsce dewelopera biurowego to firmy outsourcingowe. 

2014-06-12
Źródło: nowyadres / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 326

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >