Sprzedaż mieszkań jest bardzo powolna
Ponownie wydłużył się średni czas sprzedaży mieszkania w Warszawie. Obecnie wynosi już 130 dni. Sprzedający są jednak bardziej skłonni do ustępstw cenowych.
Czytaj dalej
Od kilku miesięcy widoczny jest wydłużający się czas sprzedaży mieszkania na rynku wtórnym w Warszawie. Od września zeszłego roku czas sprzedaży wydłużył się o 44 dni i wynosi 130 dni. Dłuższy czas sprzedaży notowany był tylko w I kw. 2009 r. (176 dni), kiedy Metrohouse rozpoczęło badania w tym zakresie.
– Trudności w sprzedaży mieszkania na rynku wtórnym są pochodną bardzo dużej podaży, także na rynku pierwotnym, który silnie konkuruje ceną z używanymi mieszkaniami, mówi prezes Metrohouse & Partnerzy, Mariusz Kania. Przewagą rynku pierwotnego jest także możliwość znalezienia ofert, które kwalifikują się do dopłat w ramach Rodziny na Swoim. Tymczasem wskaźnik obowiązujący dla mieszkań używanych (w Warszawie to 4723,20 zł za m kw.) powoduje, że osoby zainteresowane ostatnimi miesiącami działania programu są zmuszone do korzystania z oferty deweloperów.
Czytaj również: Pierwsze półrocze na rynku nieruchomości
Wyniki ankiety przeprowadzonej na stronie www.metrohouse.pl pokazują, że kupujący nie spieszą się z zakupami. 58,5 proc. ankietowanych przed podjęciem decyzji o zakupie planuje obejrzenie przynajmniej 10-ciu mieszkań.
Nawet spadające ceny nie są w stanie zahamować wydłużającego się czasu sprzedaży. Mediana ceny m kw. w transakcjach w maju i czerwcu wyniosła 6795 zł. - To oznacza, że w dalszym ciągu ruch transakcyjny zdominowany jest przez segment popularny mieszkań, w tym wielką płytę, która występuje w co trzeciej transakcji na rynku, komentuje Mariusz Kania.
Wydłużającemu się czasowi sprzedaży towarzyszy wzrost elastyczności przy negocjowaniu cen. Z 3 proc. do 3,5 proc. wzrosła średnia wartość negocjacji przy sprzedaży mieszkania. To wartość coraz bliższa wynikowi z początku 2009 r., kiedy rynek mieszkań pogrążony był w stagnacji. W 14 proc. transakcji nie udało się wynegocjować żadnej kwoty, ale jednocześnie w co dziesiątej transakcji negocjacje przekroczyły 10 proc. Spośród majowych i czerwcowych transakcji duże kwoty można było negocjować nie tylko w przypadku największych i najtrudniej sprzedających się lokali, ale też przy mieszkaniach dwupokojowych. Przykładowo w Wawrze przy metrażu 57 m kw. klienci kupili mieszkanie tańsze o 62 tys. zł (18,6 proc.) od ceny wyjściowej, a na Bielanach 50 m kw. zakupiono taniej o 75 tys. zł niż wynikało to z ceny ofertowej.
Czytaj również: Podsumowanie ostatniego półrocza w sektorze nieruchomości biurowych
Metodologia
Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse & Partnerzy S.A. w Warszawie. Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ceną ofertową z momentu rejestracji oferty w bazie ofert Metrohouse a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży. Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru (najkrótsze i najdłuższe czasy sprzedaży).
Zastrzeżenie:
Ekspozycja oferty na rynku może być odpowiednio dłuższa z uwagi na możliwość bezpośredniego oferowania nieruchomości przez właściciela przed podpisaniem umowy pośrednictwa z agencją.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności The report from Gráinne Gilmore highlights a decline in the number of the world’s wealthiest, a notable shift. As global wealth distribution changes, platforms....
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...
- Gdzie sprzedać łożyska do maszyn? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chce sprzedać łożyska do maszyn, które nie są mi już potrzebne, jak macie kogoś kto zajmuje się skupowaniem części i możecie poradzić to dajcie znać. W dużej mi...