Strategie logistyczne w Polsce, Czechach i Słowacji

Strategie logistyczne w Polsce, Czechach i Słowacji

Polska, Czechy i Słowacja to kraje sąsiedzkie o dużych podobieństwach historycznych, kulturowych oraz gospodarczych. Są one często traktowane przez międzynarodowe koncerny jako jeden, wspólny rynek, również w odniesieniu do strategii logistycznych. Czytaj dalej

 

Rynki DIY w Polsce, Czechach i na Słowacji wyglądają dość podobnie. Na wszystkich funkcjonują dwa modele handlu: nowoczesny – czyli sieciowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz tradycyjny – mniejsze, lokalne hurtownie oraz niewielkie, specjalistyczne punkty sprzedaży. Dla wszystkich tych krajów charakterystyczna jest ekspansja sieci DIY z Europy Zachodniej oraz wzrost ich udziału w sprzedaży ogółem. W Polsce np. ten udział obecnie wynosi już ok. 40 proc.

 

 

Dachser DIY Logistics

Dachser rozpoczął działalność w Europie Środkowo-Wschodniej po roku 2000, podczas gdy najwięksi gracze na rynku usług logistycznych funkcjonowali tam już od lat 1989 – 1990. Mimo tego, firmie z sukcesem udało się dość szybko zbudować własną infrastrukturę oraz wdrożyć usługę specjalistyczną, kierowaną do dostawców marketów budowlanych oraz typu dom i ogród – Dachser DIY Logistics. Usługa polega na dostarczaniu przesyłek do sieci marketów typu dom i ogród oraz świadczeniu szeregu usług dodatkowych, w tym merchandisingu na terenie sklepu, którym zajmują się podwykonawcy operatora. Dachser od lat współpracuje ze wszystkimi największymi sieciami europejskimi, obecnie z 18 tys. sklepów, do których dostarcza2 mln przesyłek rocznie.

 

„Dzięki temu szczególnemu doświadczeniu dysponujemy oknami czasowymiw poszczególnych marketach, co umożliwia lepsze planowanie oraz realizację dostaw” – mówi Juliusz Pakuński, Project Manager Dachser DIY Logistics w Polsce. „To właśnie okna czasowe są największym problemem dla dostawców, którzy samodzielnie realizują dystrybucję” – podkreśla Juliusz Pakuński.

 

Czytaj również: Wybrano zarządcę budynku Domaniewska 45

 

Oczekiwania klientów

Klienci – producenci oraz dystrybutorzy – oczekują od operatora logistycznego sprawnej dystrybucji, wymiany palet, obsługi zwrotów oraz coraz częściej usług dodatkowych, jak np. merchandising czy dostawy bezpośrednie do klienta końcowego. „Stosownie do tych oczekiwań i potrzeb budowana jest oferta usług” – mówi Juliusz Pakuński. „Np. w Czechach, aby zaoferować klientom lepszą obsługę, opracowano nowy produkt z gwarantowaną dostawą do wczesnych godzin – „targospeed 10” i „targospeed 12” – czyli do godziny 10 lub 12” – dodaje.

 

Sieci handlowe posiadają własne systemy dystrybucji do swoich placówek. Najczęściej stosowanym modelem dystrybucji jest magazyn centralny oraz system cross-dockowy. Zauważalną tendencją jest zmniejszanie się minimum zamówień, tzw. franco, co powoduje zmniejszenie wolumenu logistycznego na dostawę.

 

 

Ekspansja i eksport

Polscy dostawcy prowadzą szczególnie intensywną ekspansję na rynki europejskie, przy czym oprócz najpopularniejszych do tej pory krajów, rośnie zainteresowanie takimi kierunkami jak Węgry, Bułgaria, Rumunia czy była Jugosławia. „Coraz częściej zdarza się, że kontrakty są podpisywane dla całej sieci, do wielu krajów. Związane jest to m.in.
z generalnie dobrymi wynikami Polski w eksporcie”
– wyjaśnia Juliusz Pakuński.

 

Rok 2012 był wyjątkowo dobry dla usługi DIY Logistics w Polsce – w wewnętrznym rankingu Dachser, dotyczącym przewozów eksportowych w ramach usługi DIY Logistics, Polska jednostka zajęła wysokie 3 miejsce, za Danią i Szwecją (liczonymi łącznie) oraz Austrią. Roczny wzrost liczby przesyłek obsługiwanych w ramach usługi DIY Logistics w Polsce wyniósł aż 200%.

 

Czytaj również: Obligacje dewelopera na rynku Catalyst

 

Pomimo różnic w obecnych etapach rozwoju branży DIY na poszczególnych rynkach, wszystkie trzy rozwijają się i jest to trend rosnący. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej w Polsce, Czechach i Słowacji obserwuje się o wiele mniejsze nasycenie branży DIY, lecz pewnością nadal są to rynki o dużym potencjale rozwojowym. 

 

W 2012 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót
w wysokości 4,41 miliarda euro, zatrudniając 21.650 pracowników w 347 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,8 milionów przesyłek o łącznej wadze 37,46 milionów ton.

2013-12-10
Źródło: Globalbrand / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 364

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >