Transport drobnicowy, który powoduje ogromne straty przedsiębiorstwa

Transport drobnicowy, który powoduje ogromne straty przedsiębiorstwa

Drobnica – pojęcie określające ogół towarów, przeznaczonych do transportu, w postaci niewielkich pakunków. To definicja wzięta prosto z Wikipedii, tłumaczy bardzo ogólnikowo czym jest ten rodzaj transportu. Czytając dalej ten „artykuł”, dowiemy się, że przewozi się w ten sposób worki, kartony, czy nawet skrzynie umieszczone na europaletach. Ale czy to wszystko? Większość powie, że tak, ktoś inny powie: „ale jeszcze streczowanie przecież”. Po tym artykule, drodzy producenci i przewoźnicy, dowiecie się, że temat ten jest znacznie bardziej złożony. Czytaj dalej

Zdajemy sobie sprawę, że podczas transportu rzeczy to nie przewoźnik, lecz producent, który zazwyczaj jest wedle prawa nadawcą, jest również głównym podmiotem odpowiedzialnym za proces prawidłowego mocowania i unieruchomienia ładunku. 

Wróćmy jeszcze raz do definicji „drobnicy”. Nigdzie nie jest zapisane, że to przewoźnik jest odpowiedzialny za szkody w przewozie spowodowane nieprawidłowym unieruchomieniem ładunku, nie ma też wzmianki, że drobnica jest wyjątkiem w prawie przewozowym?

Czytając tę definicję nie znajdziemy takiej informacji, więc skąd powrzechne przeświadczenie, że tak jest? 

Wracając do meritum, co jest tak naprawdę ważne w drobnicy? Na co każdy producent powinien  zwrócić uwagę? Za co jest odpowiedzialny podczas transportu drobnicy?


transport drobnicowy-jak prawidłowo mocować ładunek?

Po pierwsze

37,5o

Pod tą nazwą kryje się kąt, pod jakim ostreczowany towar z paletą, powinien wytrzymać napór ładunku. Innymi słowy, jeśli przechylimy paletę o 37,5o, to stretch nie ma prawa się rozerwać lub uszkodzić pod działaniem wytworzonej siły. Niestety, po przeprowadzeniu wielu audytów i zaobserwowaniu reakcji pracowników z działów logistyki i magazynu, kiedy usłyszeli o teście streczowania, można śmiało powiedzieć, że nikt nie potrafi prawidłowo ostreczować palety.

Prawidłowe stretchowanie nie sprowadza się wyłącznie do uzyskania odpowiedniego konta przechylenia, ale ponadto, a może przede wszystkim – czynność ta musi być wykonana ściśle określoną metodą.

A co daje streczowanie? 

Ten proces ma sprawić, że kartony (celowo użyta liczba mnoga), wraz z paletą staną się jednym towarem.

Po co?

Gdyż dużo łatwiej jest unieruchomić jeden obiekt niż kilka mniejszych. Ale zakładając, że palety są prawidłowo streczowane, to jest to dopiero 60% sukcesu.

  Co jest potrzebne do uzyskania brakujących 40%?

 

transport drobnicowy-jak prawidłowo mocować ładunek?

 

Czytaj również: Zrozumienie klienta kluczem do sukcesu wykonawcy - o tym jak dialog jest potrzebny na budowie?

 

Po drugie

Prawa fizyki

Z rozmowów z osobami odpowiedzialnymi  za logistykę i wysyłkę towarów drobnicowych dowiedzieliśmy się, że do transportu towaru, nie potrzeba ani środków, ani systemów mocowania, gdyż  ładunki są ostreczowane.

Wynikałoby z tego, że ostreczowany towar nie podlega prawom fizyki? Niestwety tak nie jest! 

Prawda jest taka, że w naszym świecie mamy inercyjne układy odniesienia, gdzie obowiązują podstawowe prawa mechaniki Newtona ( I, II i III prawo Newtona) i nieinercyjne układy odniesienia, które poruszają się względem innego inercyjnego układu odniesienia, wytwarzając siły tzw. pozorne.

W którym układzie znajduje się  towar ostreczowany?

Tak, w nieinercyjnym układzie. W tym układzie, występuje pewna siła. Siła bezwładności.

 Kiedy kierowca gwałtownie hamuje, to siła (ogromna!) działa na paletę przeciwnie do kierunku hamowania, czyli w stronę kabiny kierowcy. Kiedy przyspiesza, to działa w stronę drzwi naczepy. Kiedy przy dużej prędkości skręcamy w prawo, to siła działa w lewo, a kiedy skręcamy w lewo to siła wyrzuca ostreczowaną paletę przez prawą burtę. Jak wspomnino wcześniej, ostreczowanie daje nam z kilku mniejszych i lżejszych obiektów (np. kartonów) jeden duży i przede wszystkim masywny obiekt.

Jak sobie można wyobraźić, ten jeden obiekt jest teraz strasznie groźny, gdyż siła bezwładności jest też bezwzględna, nawet dla dużego obiektu i z łatwością go „ruszy”, co oznacza:


a) uszkodzenie towaru
b) uszkodzenie środka transportu
c) wyrzucenie ładunku na drogę i utratą reputacji firmy
d) wyrzucenie na drogę i uszkodzenie lub śmierć uczestnika ruchu drogowego


Ktoś pewnie teraz sobie pomyśli: „Ale jak mam ciężką paletę, to ona nie nabierze takiej prędkości, aby zamienić się w pocisk gniotący naczepy, samochody osobowe i ludzkie ciała.” Osoba, która stawia taką tezę posiada interesujące wyobrażenie o fizyce ciał stałych, wynikające z założenia, że ta siła nie jest w stanie rozpędzić ładunku do ogromnych prędkości tylko dlatego, że ładunek ten jest ciężki.

 Siła Tarcia.

Ta siła działa przeciwnie do poruszającego się ciała i siły, która wprawia je w ruch, czyli siły bezwładności. Działa między ciałem a powierzchnią, na której się porusza. Bardzo ważny jest tutaj współczynnik tarcia, który im bliższy 1, tym lepiej dla nas, gdyż siła tarcia jest większa i ciało tak łatwo się nie poruszy. Niestety, w rzeczywistości między paletą, a nawierzchnią może być współczynnik rzędu 0.3 lub 0.5. Co zmniejsza naszą siłę tarcia, nawet o 200%! A można ją podwoić, a niekiedy nawet potroić, wystarczy użyć czegoś tak prostego i banalnego jak mata antypoślizgowa, która z niewiadomych przyczyn, jest u naszych nadawców i przewoźników tak popularna jak kasety VHS w XXI wieku.


prawidłowe mocowanie ładunków drobnicowych w transporcie drogowym

 

Po trzecie
Kto jest odpowiedzialny za przeciążenie osi?

Bardzo ciekawy temat i nie taki prosty na jaki się wydaje. Przeciążenie osi występuje wtedy, gdy chociaż jedna oś przekroczy dopuszczalną wartość. Kiedy mamy transport cało-pojazdowy, to przeprowadzamy obliczenia, ważymy dokładnie każdą paletę, badamy środki ciężkości ostreczowanej palety, symulujemy różne ustawienia palet na naczepie sprawdzając, która konfiguracja daje nam najlepsze rozmieszczenie masy naszego ładunku, stosując się do norm obowiązujących w Unii Europejskiej, Europie i kraju. Oczywiście, każdy nadawca i załadowca, z pewnością przeprowadza proces mocowania w transporcie cało-pojazdowym w ten sposób, unikając kar za złe mocowanie i przeciążenia osi, więc wróćmy do drobnicy.

Przewoźnik dostaje zlecenie transportu, gdzie jest informacja o towarze i „rzetelnej” wadze.

Ale co to znaczy rzetelna waga?

Jeśli nie ważymy wszytkich palet za każdym razem, przed wydaniem jej do transportu, to nie możemy mówić o RZETELNEJ wadze. Na 42 palety podczas jednego audytu, różnica między masą rzeczywistą od podanej w zleceniu wynosiła, aż 2000 kg! I jak, przy takich różnicach wag, nawet jeśli mówimy tylko o 5 paletach, kierowca ma rozmieścić odpowiednio towar, by nie przeciążyć osi?

Nie ma, on ani wagi w oczach, ani przenośnej wagi.  To producent/nadawca/załadowca jest zobligowany do posiadania takiej odpowiedniej wagi i zważenia pojazdu, zanim ten opuści Państwa placówkę. Ale co to oznacza? Że każdy nadawca/producent, posiadający swoje palety w ciężarówce przewoźnika jest odpowiedzialny za przeciążenie osi? Nie, nie spokojnie. Tylko ten producent, który jako ostatni umieścił swoje palety przed kontrolą!

Jeśli Państwo jako trzeci lub nawet piąci, umieściliście choćby jedną paletę, ale byliście jako ostatni przed kontrolą pojazdu na drodze, to przy wykryciu przeciążenia przez inspekcję to Państwo ponoszą pełną odpowiedzialność za to wykroczenie.
Dlaczego?

Bo prawdopodobnie, gdyby nie Państwa paleta, to nie doszłoby do przeciążenia. Tak mówi prawo (w pewnym uproszczeniu).


To co teraz? Czas na naukę

To, że wiedza i świadomość prawidłowego mocowania jest jaka jest, to nie Państwa wina. Bo skąd można wiedzieć, jakie są skutki złego mocowania, skoro w informacjach i statystykach policji nie podaje się, do publicznej wiadomości, że 25% wypadków ciężarówek jest spowodowanych nieprawidłowym mocowaniem i unieruchomieniem ładunku. Najczęściej przewoźnik za małe szkody powodowane złym mocowaniem, wypłaca odszkodowanie ze swojego OC, gdyż boi się tylko o to, że straci kontrakt transportu z producentem. Rozpowszechniony przez „specjalistów” mit, że to przewoźnik zawsze i wszędzie jest odpowiedzialny i skoro, oprócz nas – Logistic Technologies Sp. z o.o. praktycznie nikt nie zauważa tego poważnego problemu i nie próbuje rzetelnie i profesjonalnie podejść do tematu prawidłowego mocowania i unieruchamiania towaru.


Spółka Logistic Technologies powstała właśnie po to, by wpierać i pomagać i uczyć  prawidłowych zasad i postępowania podczas tego skomplikowanego procesu, który ma na celu bezpieczne dowiezienie Państwa najcenniejszej rzeczy – produktu. Produktu, które daje Państwu prestiż, dumę i pieniądze. Ale równie dobrze może je odebrać, kiedy się zniszczy podczas transportu lub wyleci z hukiem z naczepy. Dlatego, nawet z tak iluzorycznego powodu jak pieniądze, warto się zainteresować tematem, który tak propagujemy i będziemy bronić jak niepodległości – prawidłowe mocowanie i unieruchamianie towaru. Od tego może zależeć Wasza przyszłość.

 

Czytaj również: Jakie kompetencje miękkie są pożądane w nowoczesnym biznesie


 jak prawidłowo mocować ładunki drobnicowe do transportu

 

Autor: inż. Konrad Kuźmienko

Konsultacja: Mariusz Miąsko

786 137 850

kk@logistictechnologies.pl



2016-05-04
Źródło: LogisticTechnologies / budnet.pl
Autor: Konrad Kuźmienko

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Gry komputerowe Liczba postów: 114 Grupa: Trudne tema... Macierze Dell dostępne na stronie macierz Dell oferują zaawansowane technologie deduplikacji i kompresji danych. Dzięki nim możliwe jest optymalne zarządzanie p...
  • Jaki prawnik od rozwodów w Katowicach? Liczba postów: 34 Grupa: Trudne tema... Cześć, nie jest mi łatwo o tym pisać, ale zaczynam proces rozwodowy i szukam dobrego prawnika w Warszawie, który pomoże mi zarówno w kwestiach rozwodu, jak i po...
  • Akumulatory Liczba postów: 25 Grupa: Trudne tema... Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tematem naszej rozmowy. Jeżeli szukacie doradztwa w zakresie ochrony środowiska lub szukacie sprawdzonego skupu a...
  • Korekcja wzroku Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Cześć wszystkim! Mam wadę wzroku -5 i coraz częściej myślę o laserowej korekcji. Znalazłem klinikę https://blikpol.pl/ i jestem ciekawy, czy ktoś z Was korzysta...
  • Panele dachowe czy dachówka Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Miałem ten sam dylemat. W końcu wybrałem panele dachowe, bo dachówka była znacznie droższa, a ja nie miałem aż takiego budżetu. Panele dobrze się trzymają, łatw...

Ostatnio na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19406 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 330

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >