Trendy w aranżacji i organizacji biur

Trendy w aranżacji i organizacji biur

Firmy coraz częściej dostrzegają, że odpowiednia aranżacja przestrzeni w miejscu pracy wywiera pozytywny wpływ na efektywność oraz zadowolenie pracowników. Przestrzeń biurowa staje się bardziej zróżnicowana, by wspierać wykonywanie zadań o różnym charakterze. Czytaj dalej

 

PRZESTRZEŃ DOPASOWANA DO POTRZEB


Według raportów branży budownictwa biurowego, w Polsce w 2014 roku powstało 600 000 m² powierzchni biurowych. Rozwiązania aranżacyjne nowych wnętrz odzwierciedlają globalne trendy, które rozpowszechniają się również Polsce. Biura przestają być postrzegane wyłącznie jako przestrzeń potrzebna pracownikowi do wykonywania określonych czynności służbowych – coraz większego znaczenia nabierają indywidualne potrzeby osób zatrudnionych w firmie. Nowoczesna aranżacja przestrzeni biurowej uwzględnia fakt, że w ciągu dnia pracownicy wykonują wiele czynności, których efektywna realizacja wymaga różnych, nieraz wykluczających się warunków. 

 

Tradycyjne stanowiska pracy odchodzą do przeszłości


Zaobserwowano, że pracownicy spędzają średnio 50% swojego czasu poza biurkiem, a większość zadań które wykonują przy nim, wykonaliby lepiej w innym miejscu. Z tego powodu w nowoczesnej aranżacji biura ogranicza się przestrzeń zajmowaną przez standardowe stanowiska pracy w postaci biurek. Wiele firm decyduje się na system „shared desking”, gdzie biurek jest mniej niż pracowników i nie są one przypisane do konkretnych osób. Biurka są też często węższe i ustawione w mniejszej odległości od siebie.

 

 

Czytaj również: Zmiany w aranżacji biura

Sprawna komunikacja: kluczowy element w aranżacji nowoczesnego biura


Nowoczesne biura promują bezpośrednie rozmowy, jako najszybsze i najbardziej efektywne formy komunikacji między pracownikami. Często sprawy omawiane w kilkunastu mailach można sfinalizować pięciominutową rozmową. Dlatego w centralnej części biur, np. wzdłuż stanowisk pracy, umieszcza się kanapy, punkty z ekspresami do kawy – wszystko, co może zachęcić pracowników do rozmowy w bardziej swobodnej atmosferze.

 

 

W stronę Natury


Nowe koncepcje aranżacji zakładają stworzenie w biurach warunków zbliżonych do tych, jakie panują na zewnątrz. Nie bez powodu. Badania wskazują, że umieszczenie roślin w biurze może zwiększyć produktywność pracowników nawet o 15%*. Dostęp do okna i dziennego światła może przełożyć się na jakość snu oraz wydłużyć czas spania w nocy o średnio 46 minut, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie w ciągu dnia**. Dlatego w biurach A.D 2015 znajduje się coraz więcej zieleni,
a wykorzystane oświetlenie jest możliwie najbardziej zbliżone do naturalnego.

 

 

Czytaj również: Porządek na biurku

 

Ciszej i bardziej komfortowo


W nowoczesnym biurze dużą rolę odgrywa także środowisko akustyczne, które wpływa na jakość i komfort pracy. Praca w hałasie rozmów może obniżyć poziom efektywności pracownika nawet o 50%***, nie wspominając o negatywnym wpływie na jego samopoczucie. To właśnie na hałas najczęściej narzekają pracownicy biur w aranżacji open space, nawet tych znajdujących się w nowoczesnych budynkach biurowych****. By ograniczyć propagację hałasu między stanowiskami pracy i poszczególnymi strefami, biura wycisza się przy pomocy sufitów akustycznych i paneli ściennych.

 

 

Egalitarnie

Coraz częstszą praktyką staje się również rezygnacja z oddzielnych gabinetów dla kadry menedżerskiej. Praca w jednej przestrzeni ułatwia dostęp do menedżerów, przyspiesza transfer wiedzy i podejmowanie decyzji. Pomaga przełamać bariery związane z hierarchią w firmie.

W dłuższej perspektywie sprzyja to budowaniu głębszego wzajemnego zaufania i usprawnieniu funkcjonowania całej firmy.

 

 

 

Źródła:

*Nieuwenhuis, M., Knight, C., Postmes, T., Haslam, S. A. (2014). The relative benefits of green versus

                                lean office space: Three field experiments.  Journal of Experimental Psychology:

                                Applied, 20(3), 199-214

**Boubekri, M., Cheung I., Reid, K. i in. (2013). Impact of Workplace Daylight Exposure on Sleep,

                               Physical Activity, and Quality of Life,"

***Altomonte, S., Schiavon, S. (2013) Occupant satisfaction in LEED and non-LEED certified buildings.

****Evans Johnson, Cornell university, 2000, "Stress and Open-Office Noise", Journal of Applied

                               Psychology, 2000.

Źródło: unitedpr / budnet.pl

Zobacz galerie zdjęć

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Meble na wymiar Warszawa Liczba postów: 2 Grupa: Ciekawe pom... Cześć, mam trudny układ mieszkania i szukam mebli na wymiar. Warszawa i okolice. Czy ktoś może polecić dobrą firmę, która się tym zajmuje?
  • aranżacja sypialni Liczba postów: 537 Grupa: Najnowsze t... Karta lokalu stanowi perfekcyjnie dopracowane kompendium wiedzy o mieszkaniu. Obejmuje wymiary, aranżacje, a także kluczowe aspekty techniczne. Dzięki niej łatw...
  • Jak dobrać akcesoria do łazienki? Liczba postów: 242 Grupa: Wnętrza Browse free classified ads or post free adult ads in categories like call girls and escorts. Call Girl Service Sohna Road Call Girl Service Sushant Lok Call Gir...
  • Stół - nierozkładany czy rozkładany? Liczba postów: 203 Grupa: Ciekawe pom... Nie wiem, czy dziś się jeszcze używa rozkładanych stołów, fajnie taki mieć, ale ile jest takich sytuacji, że będzie nam potrzebny? Jedna w roku?
  • Jaki stół wybrać? Liczba postów: 52 Grupa: Wnętrza Ja zaproponuję stół ceramiczny. Poczytaj sobie - stół ceramiczny wady i zalety i od razu będzie wiadomo dlaczego warto. Stoły ceramiczne są bardzo uniwersalne.....

Ostatnio na forum

Kalkulator paneli podłogowych

Społeczność budnet.pl ma już 19407 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 250

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >