W Polsce rozwija się segment biurowców Built-to-Suit
Bouygues Immobilier Polska, francuski deweloper mieszkaniowy, planuje w 2017 roku sprzedać łącznie 1150 mieszkań. Firma planuje w tym roku wprowadzić do sprzedaży łącznie 12 nowych inwestycji mieszkaniowych w Warszawie i Wrocławiu. Jednym z jej priorytetów jest także rozwój działalności w Poznaniu i Krakowie. Ważnym filarem funkcjonowania spółki jest także pozyskiwanie nowych gruntów pod inwestycje oraz realizacja projektów biurowych w modelu Build-to-Suit
Czytaj dalej
Realizacji nowych inwestycji mieszkaniowych sprzyja m.in. korzystne otoczenie makroekonomiczne. Rynek mieszkaniowy cechuje duża stabilność, wynikająca m.in. z niewielkiego poziomu bezrobocia i utrzymującego się niskiego poziomu stóp procentowych, co obserwować można już od 2015 roku.
Czytaj również: Podpisano pierwszy kontrakt termomodernizacyjny w formule PPP
Zdaniem ekspertów firmy, przynajmniej do 2018 roku wpływ na ogólny poziom popytu na mieszkania będzie miał wciąż jeszcze program MDM, który jest obecnie wygaszany i przez kilka lat swojego funkcjonowania wspierał dochodzenie przez klientów do własności lokali. Z kolei pierwsze nieruchomości w ramach programu Mieszkanie Plus pojawią się najwcześniej na początku 2019 r. Wpływ tego programu na branżę deweloperską eksperci firmy oceniają jako raczej umiarkowany.
W ramach programu Mieszkanie Plus koszt budowy nie może przekroczyć 3000 zł/mkw. Będzie to program adresowany w dużej mierze do małych i średnich miast, gdzie aktywność deweloperów jest relatywnie niewielka, oraz obrzeży dużych ośrodków miejskich.
Coraz więcej klientów kupuje mieszkania za gotówkę
– Od 2013 roku obserwujemy stabilizację sytuacji na rynku deweloperskim. Coraz większa liczba nabywców decyduje się również na zakup mieszkania za gotówkę. W Bouygues Immobilier Polska łączna liczba Klientów, którzy realizują transakcje gotówkowe, wzrosła i dochodzi obecnie aż do 50% – powiedział Krzysztof Foder, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Bouygues Immobilier Polska.
– Obserwujemy, że Klienci stają się także coraz bardziej świadomi i wymagający. Do biur sprzedaży przychodzą często już po preselekcji ofert w Internecie oraz ze wstępną wiedzą o danej inwestycji. Rosnące oczekiwania nabywców dotyczące jakości inwestycji oraz procesu obsługi Klienta stymulują z kolei rynek do rozwoju. Sprawiają, że firmy deweloperskie zwracają szczególną uwagę na poziom satysfakcji Klienta oraz innowacyjne metody prezentacji oferty. Dlatego w naszym nowym Atelier
i Biurze Sprzedaży zastosowaliśmy interaktywną i przyjazną makietę inwestycji. Przy okazji prezentacji oferty wykorzystujemy także technologię rzeczywistości wirtualnej.
Dzielnice obrzeżne Warszawy i ich potencjał
Korzystne warunki na rynku nieruchomości są widoczne przede wszystkim w Warszawie, która niezmiennie cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony deweloperów. Zdaniem ekspertów Bouygues Immobilier Polska, duży potencjał inwestycyjny zaobserwować można m.in. w dzielnicach obrzeżnych takich jak: Białołęka, Bemowo, Ursus, Włochy czy Wawer. Za sprawą budowy drugiej linii metra popularność mieszkalną i biznesową zyskają również Wola, Targówek oraz Bemowo.
Harmonijne wpisywanie się danej inwestycji w przestrzeń miejską to kluczowy czynnik, który decyduje o lokowaniu nowych inwestycji przez Bouygues Immobilier Polska. Filozofia Urban Area, stworzona przez Dział Innowacji firmy, opiera się na tworzeniu zróżnicowanej tkanki miejskiej, w ramach której znajdą się zarówno lokale mieszkalne, jak i oferta usługowa, biura czy obiekty użyteczności publicznej.
– Wyróżnia nas podejście bazujące na tworzeniu kameralnych inwestycji mieszkaniowych, które liczą od 50 do 100-150 mieszkań, i w sposób zrównoważony, zgodnie z filozofią Urban Area, wpisują się w przestrzeń miejską. Co równie ważne, niewielkim wspólnotom mieszkaniowym następnie łatwiej zarządza się takimi kameralnymi budynkami. Istotną rolę odgrywa także certyfikacja naszych inwestycji, potwierdzająca zrównoważony charakter, ekologiczność i wysoką jakość wykonania budynku. Takie certyfikaty mają inwestycje La Melodie i Camelia – powiedział Tymon Nowosielski, dyrektor oddziału Warszawa, Bouygues Immobilier Polska.
Deweloperzy w poszukiwaniu gruntów pod nowe inwestycje
Na ten moment deweloperzy nie mogą narzekać na popyt, jednak branża zastanawia się nad tym, jak będzie wyglądał rynek, jeśli wejdą w życie zmiany prawne zawarte w Kodeksie urbanistyczno-budowlanym. Z jednej strony ma on duży potencjał, aby uprościć proces inwestycyjny dzięki konieczności uzyskania jednej zgody, zamiast kilku pomniejszych. Z drugiej natomiast duże zmiany wprowadzane na raz, wraz z modyfikacją terminologii, mogą powodować wątpliwości interpretacyjne, co w rezultacie początkowo może wydłużać procedury w urzędach. Niemniej jednak Kodeks jest rewolucją, na którą cała branża czeka z utęsknieniem.
Na ceny ziemi ma wpływ wiele czynników, nie tylko lokalizacja, ale i uzbrojenie gruntów czy przynależąca do nich zieleń. W przypadku terenów w Warszawie, różnice w kosztach ziemi są kolosalne, co ostatecznie przekłada się też na poziomy cen mieszkań w poszczególnych dzielnicach. Najwięksi deweloperzy cały czas aktywnie poszukują nowych gruntów pod inwestycje i chociaż część ziemi będącej w zasobach Skarbu Państwa zostanie wykorzystana na cele realizacji Narodowego Programu Mieszkaniowego, to inwestorzy nie obawiają się, że ziemi może zabraknąć na prywatną działalność gospodarczą.
- 80-90% ofert gruntów, które nabywa firma Bouygues Immobilier Polska pochodzi od podmiotów prywatnych. W zakresie pozyskiwania gruntów mamy duże doświadczenie i dokonania – w zeszłym roku zabezpieczyliśmy aż 10 parceli na terenie Warszawy i w związku z dynamicznym rozwojem wciąż poszukujemy nowych – mówi (MRICS) Daniel Radkiewicz, dyrektor ds. rozwoju w Bouygues Immobilier Polska. - Podejmując decyzję o wyborze gruntu, zawsze minimalizujemy ryzyko – zgodnie z naszą strategią kupujemy działki pod kilka mniejszych inwestycji w różnych dzielnicach, co zapewnia dywersyfikację alokacji środków. Współpracujemy zarówno z brokerami, jak i prywatnymi właścicielami, którzy często sami się do nas zgłaszają – dodaje Radkiewicz.
Czy polski rynek komercyjny dojrzewa do modelu Build-To-Suit (BTS)
Na większości rynków europejskich budowa biur w modelu Build-to-suit to nie trend, to standard. Firmy, które mają określoną filozofię i sprecyzowane potrzeby oczekują, że biurowiec dostosuje się do nich, a nie oni do niego, jak to ma miejsce w przypadku najmu gotowej powierzchni komercyjnej.
- Na początku tworzymy tylko główne założenia projektu. To od przedsiębiorców zależy, jak dany biurowiec i przestrzeń wokół niego zostanie ostatecznie zaplanowana. Na kolejnym etapie realizujemy pomysł wspólnie z inwestorem. Aktualnie finalizujemy inwestycję West Point 120 na Ochocie. Poszukujemy do niej dojrzałego najemcy, który będzie chciał partycypować w procesie kreowania komfortowego budynku dostosowanego do potrzeb firmy i jej pracowników. Podobne projekty Bouygues Immobilier realizował już we Francji – zaprojektowaliśmy tam inwestycje m.in. dla Sanofi czy Microsoftu – opowiada Łukasz Paryś, dyrektor ds. realizacji projektów biurowych.
Czytaj również: Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie ma kolejnych partnerów
Bouygues Immobilier Polska planuje umacniać swoją strategię budowy biur w modelu BTS na polskim rynku, który dzięki rozwojowi różnych sektorów biznesowych, jest coraz bardziej otwarty na indywidualne rozwiązania w budownictwie komercyjnym.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności The report from Gráinne Gilmore highlights a decline in the number of the world’s wealthiest, a notable shift. As global wealth distribution changes, platforms....
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...
- Gdzie sprzedać łożyska do maszyn? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chce sprzedać łożyska do maszyn, które nie są mi już potrzebne, jak macie kogoś kto zajmuje się skupowaniem części i możecie poradzić to dajcie znać. W dużej mi...