Właściwe przygotowanie nieruchomości do sprzedaży bądź wynajmu

Właściwe przygotowanie nieruchomości do sprzedaży bądź wynajmu

W Polsce home staging zaczyna wymierzać nowe standardy prezentacji sprzedawanych nieruchomości. Choć w Stanach Zjednoczonych powstał prawie 40 lat temu, w naszym kraju rozwija się od niedawna.

 

Czym jest home staging? Najprościej rzecz ujmując, polega na właściwym przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży bądź wynajmu, przy użyciu skutecznych technik marketingowych , tak aby zachęcić nią jak najwięcej osób.

 

„Home stagingiem zajmują się profesjonalnie do tego przygotowani konsultanci. Są to z reguły pośrednicy w obrocie nieruchomościami lub ludzie związani z tą branżą. Dzięki odpowiedniej wiedzy, znajomości rynku, potrzeb klientów i trendów w aranżacjach wnętrz, potrafią stosunkowo niedrogimi sposobami sprawić, że mieszkanie, dom czy nawet lokal użytkowy stają się bardziej atrakcyjne.” – mówi Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski z wyszukiwarki nieruchomości morizon.pl.

 

Czytaj również: Fachowcy montujący drzwi oczekują szkoleń


Od początku

 W 1972 roku Barb Schwarz, amerykańska dekoratorka wnętrz i początkująca agentka nieruchomości wymyśliła termin home staging. Swoją metodą  pracy, czyli odpowiednią aranżacją wnętrza, podbiła amerykański rynek pośrednictwa. Dla początkujących home stagerów stała się guru. Do dziś prowadzi wykłady, jest autorką kilku podręczników i założycielką międzynarodowego stowarzyszenia home stagingu.

 

 

Sekrety home stagingu

Zdaniem Schwarz home staging sprawdza się w warunkach hossy na rynku nieruchomości, a także w momentach kryzysu. Może być przystosowany do każdego rodzaju lokalu, bez względu na jego wartość. Twierdzi również, że błędem jest stawianie znaku równości pomiędzy architekturą wnętrz a home stagingiem. Aranżacja personalizuje mieszkanie, nadaje mu niepowtarzalny wygląd zgodny z gustem właściciela. Staging jest działaniem depersonalizującym nieruchomość w taki sposób, aby potencjalny klient po krótkiej prezentacji mógł wyobrazić sobie, że lokum jest stworzone właśnie dla niego.

 

Jakimi metodami zostaje osiągnięty ten cel? Każdy z home stagerów ma swoje autorskie pomysły, istnieje jednak kilka podstawowych zasad. Każda nieruchomość musi być dokładnie wysprzątana. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na jej czułe punkty – łazienkę i kuchnię. Nawet w małej przestrzeni drobne zabiegi stylizacyjne potrafią spotęgować wrażenie przestronności. Utrzymana w łagodnych tonacjach gra kolorów ścian, dodatków i oświetlenia pozwala wydobyć walory wnętrza, zwrócić uwagę na jego potencjał. Schowanie bibelotów, obrazów świadczących o specyficznym guście mieszkańców służy wyeliminowaniu śladów obecności dotychczasowych lokatorów. Przed zaprezentowaniem nieruchomości warto zadbać o naprawy.

 

Czytaj również: Ostatni dzwonek Rodziny na Swoim

 

Nie chodzi o celowe maskowanie wad, ale o usuwanie drobnych usterek jak na przykład dokręcenie poluzowanych zawiasów w szafkach, naoliwienie skrzypiących drzwi, wymiana przepalonych żarówek. W zakres home stagingu wchodzą nie tylko drobne przeróbki, ale też duże remonty, np. modyfikacja przestrzeni – to wszystko w zależności od potencjału lokalu i przede wszystkim zasobności kiesy właścicieli. Oczywiście lifting nieruchomości można wykonać we własnym zakresie. Istnieje jednak ryzyko, że cel nie zostanie w pełni osiągnięty, bowiem każdy właściciel ma emocjonalny związek z miejscem, w którym mieszkał. Trudno zdecydować, jakie elementy wystroju są zbędne, a przyzwyczajenie sprawia, że nie zauważa się obiektywnie wad i zalet. Poza tym właściciele nie zawsze potrafią realnie ocenić wartość swojej nieruchomości. Home stager natomiast doskonale orientuje się w cenach za podobne lokum w danej lokalizacji. Wie też, jak sprawić, żeby była ona wyższa.

 

1 2

2012-08-22
Źródło: Inner Look / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 432

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >