Zabezpieczenia ramp przeładunkowych
Czy zakrojoną na szeroką skalę produkcję można w symbiotyczny sposób połączyć z działaniami na rzecz ochrony środowiska? Uruchomiona w 2011 roku w Lauenburg nad Łabą hala produkcyjna - o powierzchni 5 500 metrów kwadratowych - przedsiębiorstwa Mewa, zajmującego się praniem czyściw tekstylnych, dowodzi, że jest to możliwe.
Czytaj dalej
Specjalizująca się w technologiach przeładunku firma Hörmann pomogła strategiczną rozbudowę zakładu uczynić jednocześnie inwestycją w środowisko. Nowoczesna technika zastosowana w bramach i stacjach przeładunkowych umożliwiła usprawnienie efektywnego zarządzania energią w logistyce i zapewnienie niezbędnego bezpieczeństwa.
Rozwój został zrównoważony…
Poręczne, mocne, a zarazem miękkie – zwykłe tekstylne ściereczki. Mierzą prawie 35 centymetrów w kwadracie i czyszczą w przemyśle niemal wszystko - olej, smar
i opiłki. Każdego roku pierzemy w naszych zakładach 945 milionów sztuk takich czyściw - opowiada Ulrich Schmidt, członek zarządu do spraw techniki i produkcji
w centrali firmy MEWA w Wiesbaden. System wymiany czyściw tekstylnych wielokrotnego użytku funkcjonuje w 18 krajach europejskich. Efektywnie zaprojektowane procesy produkcyjne i przepływ materiałów zwiększają konkurencyjność firmy i są podstawą jej ekonomicznego sukcesu.
Czytaj również: Jakie mogą być skutki pożaru?
Energia ze zużytego oleju
Po zainwestowaniu niemal 15 milionów euro w maszyny, urządzenia, instalacje i rozwiązania techniczne w zakładzie w Lauenburg pracujemy w sposób bardziej ekonomiczny i ekologiczny niż kiedykolwiek wcześniej. Do tego znacznie poprawiliśmy efektywność zarządzania energią i bilans zużytego powietrza - wyjaśnia Schmidt, wskazując dla przykładu na wymienniki ciepła. Energia cieplna z urządzeń piorących i suszących jest z powrotem wprowadzana do obiegu w wielostopniowym procesie. Dzięki temu MEWA oszczędza w ciągu roku znaczne ilości oleju opałowego do podgrzewania wody i pomieszczeń zakładowych.
W drugim procesie MEWA odzyskuje polutanty pozostałe po praniu czyściw tekstylnych, takie jak oleje, smary czy rozpuszczalniki. Ich utylizacja termiczna pokrywa do 80 procent zapotrzebowania energetycznego linii piorących i suszących podczas obróbki czyściw tekstylnych. Niezbędne kotły parowe są z przyczyn ekologicznych wyposażone w wysokotemperaturowe komory spalania i aparaty konwekcyjne. Zużyte powietrze jest odprowadzane dopiero po jego dokładnym oczyszczeniu. Olej pochodzący z odzysku pozwala oszczędzać drogocenną energię pierwotną. Generalnie w firmie MEWA inwestycje w ochronę środowiska mają taką samą rangę jak inwestycje związane z rozwojem przedsiębiorstwa - podkreśla Schmidt.
Czytaj również: Jak wzmocnić zabezpieczenie drzwi?
Wkomponowane w krajobraz
Kierując się tą zasadą, firma zainwestowała także w innowacyjne rozwiązania techniczne w zakresie logistyki, na przykład bramy i stacje przeładunkowe firmy Hörmann. W zakładzie MEWA w Lauenburg wszystkie urządzenia techniki przeładunku znajdują się wewnątrz budynku. Budynek zamykany jest od zewnątrz ocieplanymi przemysłowymi bramami segmentowymi SPU 40, w których ramy przeszklenia i duże okna zapewniają dobry widok na stację przeładunkową i przyczyniają się do wzrostu bezpieczeństwa pracy. Do tego harmonijnie komponują się z całym budynkiem o wysokości niemal dziesięciu metrów. Aranżacja fasady nawiązuje do lokalnych tradycji kolorystycznych i bazuje na kolorach dominujących w naturalnym otoczeniu.
Wzrost wydajności
Z punktu widzenia logistyki w zakładzie w Lauenburg wyróżnia się dwie ważne drogi przepływu materiałów. Równolegle z ruchem własnych dostaw do bezpośrednich klientów przedsiębiorstwa MEWA Lauenburg, wykonywane są transporty wahadłowe między regionalnymi spółkami MEWA. Przez osiem bram w nowym budynku samochody ciężarowe dostarczają w specjalnych kontenerach na kółkach brudne czyściwa tekstylne do czyszczenia i odbierają wyprane, a następnie rozwożą je do regionalnych przedstawicielstw, skąd z kolei trafiają bezpośrednio do klientów.
Zakład w Lauenburg zaopatruje w sumie 9 000 przedsiębiorstw na rozległym terenie całych północnych Niemiec. Dzięki kompleksowej wymianie urządzeń produkcyjnych zakład znacznie zwiększył wydajność. Jeszcze przed modernizacją przyjmował prawie 7 milionów czyściw tekstylnych miesięcznie, po zwiększeniu przepustowości liczba ta znaczenie wzrosła.
Hörmann Dock Control
Aby zwiększyć bezpieczeństwo związane z rosnącą liczbą obsługiwanych samochodów ciężarowych, w zakładzie zainstalowano system Hörmann Dock Control. Charakterystyczne dla tego innowacyjnego rozwiązania są trzy elementy: dalmierz zainstalowany w odbojnicy, blokada kół i rampa przeładunkowa wyposażone w czujniki oraz zespół sterujący specjalnie dopasowany do tej aplikacji. Hörmann Dock Control ułatwia dokowanie samochodów poprzez sterowanie całym procesem, system blokuje przy tym niebezpieczne operacje i ostrzega personel przed zagrożeniem. Za bezpieczne sterowanie kolejnością wykonywanych czynności odpowiada układ elektroniczny sterowania, zaprojektowany i skonstruowany przez firmę Hörmann.
Bezpieczeństwo każdego dnia
Sposobów, które pomogłyby jak najskuteczniej uniknąć uszkodzeń budynku i samochodów szukano już na etapie projektowania. Dlatego zastosowano rozwiązania, dzięki którym kierowca może rozładować kontener z brudnymi czyściwami tekstylnymi dopiero wtedy, gdy klapa rampy przeładunkowej naprawdę bezpiecznie opiera się na skrzyni ładunkowej samochodu. Czujnik wbudowany w odbojnicy (Hörmann Intelligent Buffer, HIB) mierzy odległość od pojazdu i steruje sygnalizacją świetlną, ułatwiając w ten sposób kierowcy prawidłowe manewrowanie. Światło „czerwone“ sygnalizuje, że pojazd znajduje się w optymalnym położeniu, w tym czasie „zielone“ światło wewnątrz hali oznacza, że personel logistyczny może rozpocząć przeładunek.
Inne potencjalne niebezpieczeństwo wiąże się z możliwością odtoczenia się samochodu wskutek niezałożenia blokady pod koła. System Hörmann Dock Control posiada jednak blokadę pod koła wyposażoną w czujnik, który przewodem wysyła sygnał zwolnienia do sterowania. Brama segmentowa otworzy się dopiero po otrzymaniu takiego sygnału. Rampa przeładunkowa natomiast może zostać opuszczona na platformę samochodu ciężarowego tylko wtedy, gdy do układu elektronicznego sterowania dotrze komunikat, że brama została całkowicie otwarta. Dopiero wtedy można rozpocząć przeładunek. Zastosowane rozwiązania minimalizują ryzyko upadku ludzi i wózków widłowych z rampy.
… i w każdej sytuacji
System ostrzega przed potencjalnym zagrożeniem zarówno podczas za-, jak i rozładunku. Jeżeli na przykład blokada kół wysunie się wskutek ruchu pojazdu, to sygnalizacja świetlna wewnątrz hali natychmiast przełącza się na „czerwony“ i rozbrzmiewa ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Podobnie jak podczas dokowania pojazdu, także w fazie rozładunku i załadunku towaru Hörmann Dock Control kontroluje przebieg procesu opuszczania stacji przeładunkowej przez samochód ciężarowy: Przy podnoszeniu rampy przeładunkowej sygnalizacja świetlna w hali zmienia się na „czerwony“, po zamknięciu bramy zewnętrzna sygnalizacja miga „żółtym“ światłem informując, że blokada kół została usunięta. Na koniec „zielone“ światło daje sygnał kierowcy, że może bezpiecznie odjechać, zabierając wyprane czyściwa tekstylne do kolejnego klienta.
Fot.1
Nowy obiekt: Dzięki nowej hali produkcyjnej w Lauenburg przedsiębiorstwo Mewa może kompleksowo zajmować się odbiorem brudnych czyściw tekstylnych i wysyłką już wypranych z powrotem do klientów.
Fot. 2
Dobry widok: Przemysłowe bramy segmentowe o wysokiej izolacyjności cieplnej znalazły zastosowanie w stacjach przeładunkowych i na wjeździe do hali. Przeszklenia w bramach umożliwiają szybkie rozpoznanie manewrujących wózków transportowych. Bramy firmy Hörmann wybrano z uwagi na drzwi przejściowe bez wystającego progu (o wysokości jedyne dziesięciu milimetrów).
Fot. 3
Bezpieczeństwo dzięki sygnalizacji świetlnej: Hörmann Dock Control zapewnia zachowanie określonej kolejności czynności operacyjnych podczas podjeżdżania samochodu do stacji przeładunkowej i jej opuszczania. Dodatkowo system zwiększa bezpieczeństwo pracy przez funkcję blokowania niebezpiecznych operacji i ostrzegania o zagrożeniach, takich jak np. nagłe odtoczenie się samochodu ciężarowego.
Fot. 4
Ochrona przeciwpożarowa: Długie sektory hali należy zabezpieczyć przed ewentualnym przerzutem ognia. W tym celu Mewa wybrała produkty firmy Hörmann: przesuwne bramy przeciwpożarowe i drzwi z blachy stalowej. Zamontowane bramy szybkobieżne z elastyczną kurtyną ograniczają straty energii i powstawanie przeciągów.
Źródło: Polish European Media / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Hale namiotowe, hale magazynowe Liczba postów: 369 Grupa: Firmy budow... Również polecam https://partiez.pl/
- Logistyka Liczba postów: 39 Grupa: Moja budowa Firmą specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług w zakresie transportu międzynarodowego oraz krajowego, nowoczesnymi pojazdami o DMC do 40t. jest http...
- Czy profesjonalne ubranie robocze ma jakieś znacze... Liczba postów: 78 Grupa: Budowa i re... As a student, I highly recommend StudyProfy if you're considering pay someone to write my paper. Their service is exceptional! The team is professional, the qua...
- Czujnik wypełnienia szamba Liczba postów: 24 Grupa: Moja budowa Niezawodnym rozwiązaniem zapobiegającym przepełnieniu szamba może być zainstalowanie przewodowego systemu monitorowania z czujnikami mierzącymi poziom wody w g...
- Brama garażowa z napędem Liczba postów: 369 Grupa: Budowa i re... Artykuł na portalu https://dbamyobramy.pl/konserwacja-i-czy szczenie-bramy-garazowej-jak-i-czym-to-z robic-praktyczny-poradnik-n-2.html oferuje praktyczne wskazów...