Zakupy online z głową
Hipsterski plakat na ścianę, czeski kryształ do kredensu i roleta rzymska na okno w stylu country romance. Nasze wnętrze ― stworzone z wyobraźnią, kupione w Internecie. Ale jak kupować, żeby nie żałować? Prezentujemy krótki poradnik.
Czytaj dalej
Jeszcze parę lat temu trudno było sobie wyobrazić, że kupno szkła on-line może zakończyć się powodzeniem. Dzisiaj internetowi sprzedawcy gwarantują nam 100% satysfakcji z zakupów. Nie boimy się więc zamawiać przedmiotów, które w transporcie mogą ucierpieć, podrzeć się, pognieść lub potłuc. Równie chętnie nabywamy w Internecie płytki ceramiczne, porcelanę, kryształy, obrazy, szklane pojemniki co zasłony, narzuty, pościel, dywany. Nie mamy też oporów przed powierzeniem e-sklepom znacznej sumy pieniędzy. Komplet mebli za 4 tys. zł sprzedaje się tak samo dobrze, jak wiklinowe kosze za 20 zł. Czy to my jesteśmy aż tak odważni, czy współczesne sklepy internetowe tak bezpieczne, świetnie wyposażone i godne zaufania?
Najlepsze e-sklepy wnętrzarskie
Już ponad 80% internautów, według badań firmy Gemius, korzysta z serwisów e-commerce. A mają z czego korzystać, bo na polskim rynku działa blisko 20 tysięcy sklepów internetowych. Rośnie liczba użytkowników Internetu i osób, które przekonują się do zakupów elektronicznych. Po dokonanych zakupach chętnie wystawiają sprzedawcom oceny.
Najnowszy Ranking Sklepów Internetowych opublikowany przez niezależny serwis Opineo.pl pokazuje, że liderami opinii w kategorii Dom i wnętrze są: Dekoria.pl, Porcelana24.pl i GaleriaPlakatu.com. To e-sklepy, które zgromadziły najwyższe oceny konsumenckie za szybkość realizacji zamówienia, poziom obsługi klienta i jakość zapakowania przesyłki. W grupie wyróżnionych znalazły się też: Kamkryst.pl, Superlazienka.pl, e-budujemy.pl, PomocnicyKuchenni.pl, Sklep.Dajar.pl, Arte.pl, Lazienkaplus.pl, Kratkisciekowe.pl, Askot.krakow.pl, SklepDlaCiebie.pl, Folnet.pl, SuperWnetrze.pl.
Czytaj również: Mieszkania dla Młodych
― Klienci sklepów internetowych z akcesoriami do domu i wnętrza oceniają przede wszystkim asortyment, doradztwo i sposób pakowania przedmiotów ― wymienia Paweł Kucharzak, prezes zarządu Opineo.pl. ― I tak: osoby poszukujące w sieci zasłon chwalą e-sklepy za niezbędne informacje na temat charakterystyki i wymiarów oraz nagradzają plusem fachowe doradztwo na przykład w kwestii montażu. Kupujący tkaniny doceniają z kolei fakt, że e-sprzedawca oferuje bezpłatne próbki materiałów. Jeśli klienci narzekają, to najczęściej na to, że przesyłka jest spóźniona, towar odbiega wyglądem od tego, który został zamówiony lub e-sklep anulował zamówienie z powodu wyczerpania zapasów ― dodaje.
Do poważnych błędów e-sprzedawców zaliczyć należy również: brak kontaktu ze strony e-sklepu, sprzedaż towarów―podróbek, a także nieuznawanie reklamacji, nawet wtedy, gdy przedmiot jest na gwarancji. Pojawiają się też skargi na to, że e-sklep realizuje tylko część zamówienia, podnosi cenę przedmiotu i nie oddaje pieniędzy za zwrócony towar.
Uwaga, oszust!
Bywa, że sklep internetowy inkasuje pieniądze od kupujących, po czym nie odpowiada na maile i telefony. Zamówionych przedmiotów nikt nie widział na oczy, a pieniądze zapadły się pod ziemię. W takich sytuacjach sprawa najczęściej trafia na policję. Ekspert Opineo.pl radzi:
― Zanim zrobimy zakupy u wirtualnego sprzedawcy, sprawdźmy, czy na stronie internetowej e-sklepu znajdują się kompletne dane teleadresowe i rejestrowe. Poszukajmy daty założenia sklepu i nazwisko właściciela. Sprawdźmy, czy sklep posiada jakiekolwiek certyfikaty zaświadczające o jego uczciwości lub rzetelności. Przetestujmy numer telefonu i maila, zadając pytanie na temat interesującego produktu. Jeśli sprzedawca nie odpowiada, przypuszczalnie po złożeniu zamówienia też napotkamy na brak kontaktu z jego strony ― przestrzega Paweł Kucharzak.
Czytaj również: Zawarcie umowy partnerskiej
Aby uniknąć nieprzyjemności, warto wcześniej przeczytać komentarze na temat danego sklepu. Jeśli np. bardzo dobrze oceniany sklep ma kilka złych opinii od kupujących, to zazwyczaj są to słabe punkty, które powinniśmy wziąć pod uwagę, decydując się na zakupy w tym sklepie. Ale jeśli dany e-sprzedawca zbiera wyłącznie negatywne komentarze, to może to być znak, że jest nierzetelny lub że jest internetowym oszustem.
Sekretne życie przedmiotów
Warto też poznać bliżej przedmioty, które chcemy kupić, dzięki czemu unikniemy przykrych rozczarowań. Przykładowo, kupując pościel, zasłony lub narzuty, sprawdźmy, czy można je prać w pralce, czy jednak trzeba będzie inwestować w czyszczenie chemiczne. Wybierając serwisy, naczynia, komplety obiadowe, przeczytajmy wcześniej, z jakiego tworzywa zostały wykonane, czy naczynia można używać w mikrofalówce oraz myć w zmywarce, a także co wchodzi w skład zestawu. Często konsumenci po dokonaniu zakupów dają sprzedawcy minus za brak sosjerki w zestawie, zbyt płytki talerz do zupy czy złoty pasek, który szybko blaknie.
Może się też zdarzyć, że kupimy towar inny, niż zamierzaliśmy. Mamy wówczas prawo odstąpić od umowy i zwrócić rzecz kupioną on-line, o ile będzie ona działająca, w niezmienionej formie.
Czasem zamówiona przesyłka okazuje się źle zabezpieczona, a po rozpakowaniu uszkodzona. Jeśli niepokoi nas wygląd zamówionej rzeczy ― reklamujmy ją u sprzedawcy. Warto wówczas wypełnić i podpisać protokół szkody w obecności kuriera. Mamy prawo do reklamacji, kiedy rzecz jest na gwarancji. Niestety nie każdy sprzedawca to respektuje. Jeśli usilnie broni się on przed uznaniem reklamacji, zawsze możemy zwrócić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów czy Inspekcji Handlowej lub skierować sprawę na drogę sądową. Warto też rozważyć przesłanie uszkodzonego przedmiotu bezpośrednio do serwisu producenta. Często pozwala to zaoszczędzić czas, ponieważ w większości przypadków e-sklep jedynie pośredniczy w naprawie gwarancyjnej, wysyłając towar do serwisu producenta
Tacy jesteśmy
Już badania przeprowadzone przed trzema laty przez naukowców Binghamton University w USA dowiodły, że dla konsumentów dokonujących zakupów on–line opinia innych klientów ma kluczowy wpływ, kiedy w grę wchodzą decyzje zakupowe. Są skłonni zrezygnować z zakupów po przeczytaniu negatywnych opinii o e-sklepie, ponieważ potencjalne straty, jakie mogą się z tym wiązać, są dla nich ważniejsze niż potencjalne zyski. Z drugiej strony pozytywne rekomendacje budują wiarygodność e-sklepu w świadomości kupujących.
Także my, Polacy, jesteśmy dość skrupulatni w wyborze najlepszej oferty i zawsze lubimy być dobrze poinformowani. W serwisach gromadzących opinie od konsumentów szukamy wiarygodnych recenzji, które pomagają podejmować słuszne decyzje zakupowe. Prawdopodobnie dlatego polski klient ma jedno z najwyższych IQ zakupowych w Europie.
Zobacz galerie zdjęć
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- pomoc drogowa Liczba postów: 16 Grupa: Trudne tema... Jeśli potrzebna jest pomoc drogowa w Trójmieście, warto skorzystać z usług firmy Native. Mają oni ponad kilkunastoletnie doświadczenie w branży i oferują profes...
- zabiegi laserowe Liczba postów: 13 Grupa: Trudne tema... Gabinet Kosmetyki Lekarskiej Bella w Warszawie to miejsce, gdzie panuje bardzo przyjazna atmosfera, a potraktowany indywidualnie klient czuje się bezpiecznie i....
- Jaki prezent świąteczny? Liczba postów: 88 Grupa: Opinie Święta to piękny czas i odwiedzając ten sklep https://smaczajama.pl/pl/p/Wino-Cinqueno ci-Primitivo-Tagaro-0%2C75l-Wlochy/14297 można sprawić bliskim wiele radoś...
- Jakie jest Wasze hobby? Liczba postów: 337 Grupa: Trudne tema... Użytkownik Heniu543 napisał: Zakłady bukmacherskie wprowadzają do sportowego hobby nutę adrenaliny, pozwalając przeżywać mecze w nowy sposób. Od dawna interesu...
- Jaka wyprawka dla noworodka? Liczba postów: 262 Grupa: Trudne tema... W moim przypadku zdecydowałam się skorzystać z oferty polecanej mi szkoły rodzenia SuperMama w Gdańsku - szkoła chustonoszenia , gdzie uzyskałem profesjonalną p...