Zmiany na rynku biurowym

Zmiany na rynku biurowym

Rekordowe poziomy ilości nowoczesnej powierzchni biurowej, która w najbliższym czasie trafi na warszawski rynek może skłonić deweloperów do nowego podejścia do komercjalizacji powierzchni i zachęt, które mają na celu zainteresowanie potencjalnych najemców właśnie ich produktem. Efektywne budowanie wartości biurowej nieruchomości w obliczu rosnącej konkurencji będzie kluczowym czynnikiem warunkującym sukces inwestycji. Czytaj dalej

 

Ze względu na dużą liczbę projektów w realizacji przewidujemy znaczącą zmianę na rynku powierzchni biurowych. Wysokość stawek czynszu nie jest już jedynym kryterium, który decydować będzie o zainteresowaniu daną powierzchnią. Również lokalizacja, choć bardzo ważna na wstępnych etapach dokonywanej przez najemców selekcji to ze względu na mnogość projektów istniejących i powstających na zbliżonym obszarze, nie będzie decydującym kryterium przy podejmowaniu finalnej decyzji o wyborze konkretnego projektu. Obecnie duże znaczenie będzie mieć wartość dodana oferowana przez właściciela budynku dla najemców oraz skuteczna komunikacja i pozycjonowanie budynku, które pozwoli na efektywną budowę świadomości jego istnienia oraz przebicie się z przekazem poprzez liczne konkurencyjne informacje – mówi Robert Borowicz, CEO firmy Advanced Communication, która specjalizuje się w budowie strategii komunikacyjnych zwiększających wartość biznesu.

 

Rok 2014 był rekordowy pod względem popytu na powierzchnie biurowe w Polsce. Pomimo utrzymującego się wysokiego popytu rosnąca podaż sprawi, że wzrośnie stopa pustostanów. Do końca 2015 roku tylko na warszawski rynek trafi około 330 tysięcy metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni biurowej. Rosnąca stopa pustostanów dotyczyć będzie głównie starszych obiektów biurowych klasy B (źródło: Przegląd rynku nieruchomości. Podsumowanie roku 2014, Colliers International). Sytuacja ta wymaga od właścicieli nowych nieruchomości podjęcia konkretnych działań: przygotowanie programów skutecznie pozycjonujących nowe nieruchomości, aby wzbudzić zainteresowanie firm, którym kończą się umowy najmu w 2016 roku i później, a w przypadku starszych nieruchomości niezbędne okazać się mogą inwestycje w podniesienie jakości powierzchni, aby zwiększyć atrakcyjność tych nieruchomości dla firm wynajmujących powierzchnie.

 

Czytaj również: Wiosną osiedla rosną

 

Czytaj również: Kredyt na inwestycje

 

Konieczne może się okazać dopasowanie nieruchomości w większym stopniu niż obecnie do kontekstu miejsca, w którym powstaje i większe zaangażowanie właściciela powstającej nieruchomości w funkcjonowanie tej części miasta, w której realizuje projekt. W grę wchodzą programy bazujące na idei zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu, a także działania bezpośrednio lub pośrednio wspierające główną działalność biznesową najemców. Tego typu aktywności są często realizowane na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej. W Polsce trend ten ciągle się kształtuje – mówi Robert Borowicz. Obecna sytuacja rynkowa jest również szansą dla tych inwestorów, którzy dostrzegając rosnący potencjał polskiego rynku poszukują okazji na rynkach inwestycyjnych, aby zakupić w korzystnej cenie aktywa, które po przeprowadzaniu procesów renowacji lub przebudowy oraz implementacji programów komunikacyjnych pozwalających na skuteczne plasowanie odnowionej nieruchomości na rynku mogą wygenerować dodatkową wartość– dodaje Robert Borowicz z Advanced Communication.

 

Na obecną chwilę właściciele budynków biurowych stoją w obliczu ewolucyjnej zmiany. W miarę dojrzewania polskiego rynku powierzchni biurowych i wzrostu świadomości najemców niezbędnym może okazać się przygotowanie oferty wykraczającej poza ustalone do tej pory ramy: nie tylko bezpośrednie zachęty finansowe i lokalizacja mają wpływ na decyzję firm poszukujących powierzchni biurowych, ale także wartość dodana oferowana w postaci ustalonej reputacji budynku, zaangażowania właściciela w działalności związane z rozwojem lokalnych społeczności, a nawet wsparcie najemców w realizacji ich biznesowych celów.

 

Dobrej jakości budynek, z długoterminowymi umowami najmu podpisanymi przez lojalnych, zadowolonych najemców to silny punkt  portfolio nieruchomości każdego inwestora. Przy coraz bardziej świadomym rynku przygotowanie takiego produktu może wiązać się z całym szeregiem zabiegów budujących przewagi konkurencyjne nad innymi projektami i lojalność najemców. Spektrum takich zabiegów jest bardzo szerokie i obejmuje takie zagadnienia jak: reputacja właściciela, cechy samej nieruchomości, komunikacja nieruchomości obejmująca również takie zagadnienia jak relacje z najemcami, czy też marketing oraz budowanie biznesu w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju – podsumowuje Robert Borowicz z firmy doradczej Advanced Communication.

Źródło: advenced / budnet.pl
Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 19417 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 240

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >