Materiały budowlane są narażone na korozję biologiczną
spowodowaną działalnością:
- grzybów domowych
- pleśni bakterii
- szkodników drewna - owady
Grzyby domowe atakują materiały organiczne głównie
drewno .Przez materiały nieorganiczne
np.kamień,cegła,beton,przenikają pożywienia.Najlepiej
rozwijają się w miejscach wilgotnych ,ciemnych i bez
przewiewnych ,wówczas grzybnia wnika w szczeliny
powodujące różnorodne zmiany w materiałach w wyniku
których tracą one swe właściwości mechaniczne.
Grzyby wydzielają :
- wodę
- dwutlenek węgla
- kwasy organiczne i związki toksyczne
- substancje powodujące liczne zmiany w materiałach np.
wilgotne plamy,wybrzuszenie ,wypadanie tynku
Dwutlenek węgla rozpuszczony w wodzie powoduje przejście
węglanu wapnia,kwaśny węglan wapnia ten związek bywa
łatwo wymywany ,powoduje że zaprawa w murze traci
spoistość i siłę wiążącą .
Odgrzybianie budynku należy zacząć od uzyskania
orzeczenia technicznego które powinien wykonać (mykolog)
.Powinien on określać rodzaj zagrzybienia lub szkodników
drewna.
Zakres zniszczenia elementu budowlanego oraz sposoby i
metody postępowanie ,a także podać środki które należy
użyć aby zabezpieczyć elementy budynku i przywrócić im
zakładane właściwości.
Prace przy odgrzybianie budynku budynku należy rozpocząć
od usunięcia zawilgocenia i osuszenia elementów
budynku.
Mury w miejscach zagrzybionych porażonych grzybicą co
najmniej 50cmpoza nimi należy dobrze przesuszyć i skuć z
nich tynk a następnie głęboko oczyścić spoiny oraz
powierzchnie cegieł za pomocą szczotek drucianych .Dobry
skutek przynosi również wypalanie powierzchni muru za
pomocą palnika gazowego lub naświetlenie lampami
podczerwieni . Mury fundamentowe ( chemiczne ) są narażone
na zawilgocenia,dla tego trzeba je odkopać,przesuszyć i
odizolować.
Izolacje w zawilgoconym murze można wykonać metodą (
iniekcji krystalicznej ) w warstwie muru , wiesza się w
odstępach 10 do 15cm otwory do których zostanie
wstrzyknięty roztwór wodny cementu portlanckiego ze
środkiem aktywacyjnym .
Na skutek krystalizacji nie rozpuszczalnej w wodzie
minerałów tworzy się po pewnym czasie w parach ścian
murowanych spoista mineralna przepona izolacyjna osuszająca
i zapobiegająca zawilgocenia murów .
Po osuszeniu i wykonaniu izolacji przeciwwilgociowej murów
oraz zapewnieniu wentylacji we wszystkich pomieszczeniach
budynku stosuje się srodki ( chemiczne ,solne
,oleiste,pasty) do odgrzybiania murów lub srodki
biochronne przed działaniami grzybów pleśniowych.
Po odgrzybianiu pomieszczenia muszą być wietrzone do
zaniku zapachu.
Do odgrzybiania murów stosuje się środki grzybobujcze
jak:
- murcton
- pleśniotex
Konstrukcja drewniana przeznaczona do odgrzybiania należy
przesuszyć do stanu powietrzno suchego ok.15% wilgotności
.Miejsca porażone należy usunąć i spalić.do
odgrzybiania i zwalczania owadów drewna w konstrukcjach
drewnianych służą środki chemiczne,solne np,( intox )
oraz ( oleje - imprex B )
http://www.mojebudownictwo.blogspot.com/
offline Aress doświadczony
|
|
| |
Reklamy Google | |
Gość: dowzik praktykant |
u mnie odgrzybianiem zajęła się firma http://www.iniekt-system.pl/ bardzo sprawnie roboty poszły |
| |
Reklamy Google | |
Gość: Odgrzybianie praktykant |
|
| |
Gość: Mracins praktykant |
Jak raz się grzyb zada, to potem już ciężko go zwalczyć. Zarodki potrafią długo pozostawać w niewidocznej dla oka grzybni i wyłazić po miesiącach od odgrzybiana. Z tego co wiem, to są takie środki na bazie silikonu, którymi można tego grzyba w miarę skutecznie zwalczyć, co by miało sens, zważając na właściwości substancji (do poczytania): http://www.larkis.pl/index.php/pl/produkty/ma terialy/silikon#wyroby-silikonowe-charakterystyka. Ponadto warto zbadać dom kamerą termiczną. Zazwyczaj grzyb się lęgnie tam, gdzie są mostki. |
| |
Gość: seba83 praktykant |
chyba najlepiej jest po zlikwidowaniu przyczyny grzyba najpierw osuszyć pomieszczenie a potem jeszcze wyozonować - http://www.destra.com.pl/ozonowanie-pomieszcz en.xhtml wtedy nie ma śladu po grzybie. |
| |
Reklamy Google | |
Gość: elena praktykant |
Zgadzam się z poprzednikiem - robiliśmy ozonowanie po odgrzybianiu by pozbyć się niemiłego zapachu. http://alergia-ozonowanie.pl/ |
| |
Gość: gosc72 praktykant |
Ja polecam innowacyjne docieplenie aerogelowe o grubości
jedynie 1mm co likwiduje mostki termiczne i zimne punkty
kondensacji wody likwidując grzyba i pleśń oraz
docieplając . |
| |
Gość: londemann praktykant |
Mysle, że dobrym miernikiem szczelności, który pokaże niedociągnięcia i pozwoli uniknąć powstania grzyba jest kamera termowizyjna - nawet tak łatwa w obsłudze jak ta tutaj - http://www.ects.pl/produkty/c136_termowizja_k amery-termowizyjne_budownictwo-i-energia-odnawialna/p230_1-f lir-i3-i5-i7 kamery termowizyjne są powszechnie stosowane w budownictwie - można przeskanować we własnym zakresie lub zamówić badania pomiarowe |
| |
Gość: Krzysiek34 praktykant |
Bardzo dobry i rzetelny artykuł. Ze swojej strony chciałbym polecić nieco inny sposób osuszania murów mianowicie iniekcji krystalicznej. W moim przypadku sprawdził się doskonale. Stare mury wydawało się nie od osuszenia, a wystarczyło nawiercić niewielkie otwory, które zupełnie nie wpływają na właściwości mechaniczne ściany, wstrzyknąć preparat Such Dom http://tanisklad.pl/srodki-do-osuszajacych-za strzykow-krystalicznych/10-suchy-dom-professional-5l-srodek- do-osuszajacych-zastrzykow-krystalicznych.html i odczekać kilka dni. Wilgoć zostaje odcięta i ściana nie ciągnie wody. Polecam wszystkim! |
| |
Gość: molin praktykant |
ja potrzebowałem osuszyć budynek, bo nadmiernie gromadziła się wilgoć, skorzystałem po prostu z usług profesjonalnej firmy http://spec-bud.com.pl/ |
|