Rachunkowość zarządcza i controlling w firmach branży budowlanej i deweloperskiej zarządzanie kosztami, przychodami i rentownością projektów długoterminowych, budżetowanie, analiza odchyleń
MIEJSCE I TERMIN:
Warszawa– kod SOP11534
29 – 30 września 2011 r. (sesja I) 6 – 7 października 2011 r. (sesja II) 13 – 14 października 2011 r. (sesja III)
PROWADZĄCY SZKOLENIE: dr Jacek Kalinowski – pracownik Katedry Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Prezes i współwłaściciel Biura Usług Rachunkowych i Doradztwa „Finansus” Sp.j. Wcześniej doradca finansowy w firmie PAWO, a następnie konsultant odpowiedzialny za projektowanie systemów wielozadaniowego rachunku kosztów oraz systemów budżetowania dla średnich i dużych firm w spółce Rafib Sp. z o.o. Współautor takich publikacji jak „Ustawa o Rachunkowości – komentarz porównawczy” oraz „Kontrakty długoterminowe”. Autor i współautor artykułów prasowych z zakresu sprawozdań finansowych, środków trwałych, fuzji i przejęć spółek, umów długoterminowych w świetle MSR i UoR. Od 2001 roku doświadczony wykładowca czołowych firm szkoleniowych w kraju, specjalista z zakresu rachunkowości finansowej, zagadnień księgowych, analizy finansowej, informatyki oraz rachunkowości zarządczej. Twórca licznych programów szkoleniowych, prowadzi wykłady na rzecz podmiotów o zróżnicowanej strukturze działalności gospodarczej, w tym dla spółek z branży budowlanej i deweloperskiej. Autor Krajowego Standardu Rachunkowości nr 3 „Niezakończone usługi budowlane”.
CEL SZKOLENIA BRANŻOWEGO:
Celem warsztatu jest wprowadzenie uczestników w zakres wiedzy i umiejętności praktyczne dotyczące współczesnych metod rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej i controllingu w firmach budowlanych i deweloperskich.
Szkolenie zostało zorganizowane w formie warsztatu obejmującego: 1. Część teoretyczną (wykłady). 2. Część praktyczną w postaci ćwiczeń i zadań rozwiązywanych wspólnie na zajęciach oraz warsztatów komputerowych.
POZIOM SZKOLENIA:
Warsztat prowadzony jest na poziomie średniozaawansowanym, uczestnicy powinni posiadać podstawową wiedzę o metodach i narzędziach rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej i controllingu oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy, kierownicy, specjaliści działów controllingu, budżetowania, analiz, działów finansowo-księgowych oraz zarządzania kosztami i przychodami, jak również pozostała kadra menedżerska reprezentująca sektor budowlany i deweloperski.
PROGRAM ZAJĘĆ:
Program zajęć podzielony jest na trzy dwudniowe sesje:
SESJA 1: Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium, obejmujące cały zakres merytoryczny i specyfikę rachunkowości zarządczej i controllingu w firmach branży budowlanej i deweloperskiej.
Szczegółowy program sesji 1: 1. Wprowadzenie. 2. Specyfika realizacji projektów długoterminowych i jej wpływ na tworzenie informacji o przychodach, kosztach i wynikach: • wielookresowe ujęcie i analiza przychodów, kosztów i wyników projektu, • powiązanie i dostosowanie różnych narzędzi rachunkowości zarządczej do potrzeb i wymogów działalności budowlanej. 3. Potrzeby informacyjne zarządzania projektami a system informacyjny rachunkowości: • wewnętrzni odbiorcy informacji, • zakres informacji dla partnerów biznesowych (zamawiający, inwestor zastępczy, inżynier kontraktu zatrudniony przez zamawiającego) i ich wpływ na system informacyjny rachunkowości, • sprawozdawczość finansowa. 4. Podział kontraktów budowlanych na mniejsze elementy dla celów zarządczych. 5. Specyfika kosztów w projektach długoterminowych: • koszty bezpośrednie, • koszty nieplanowane, • koszty ogólne (zmienne i stałe), • koszty sprzętowo – transportowe, • koszty działalności pomocniczej, • koszty sprzedaży, • koszty finansowania zewnętrznego, • koszty ogólne jednostki realizującej działalność projektową. 6. Wielozadaniowy rachunek kosztów zorientowany na zarządzanie kontraktami długoterminowymi: • struktury kosztów (wg rodzaju, podmiotowa, przedmiotowa, procesowa, wg działań), • rachunek cyklu życia projektu, • wielostopniowy i wieloblokowy rachunek kosztów i wyników zorientowany na zarządzanie projektami, pozwalający na uzyskanie czytelnych i szybkich informacji o dowolnym obszarze zarządzania projektem, • rachunek kosztów docelowych, stosowany przede wszystkim w pierwszej fazie cyklu życia projektu – fazie przygotowawczej, • rachunek redukcji kosztów, stosowany głównie w fazie drugiej i trzeciej cyklu życia projektu, jako część koncepcji kaizen z dodatkowymi narzędziami do realizacji długookresowego celu redukcji kosztów (np. analiza porównawcza, przeprojektowywanie procesów pracy itd.), • rachunek kosztów działań, wykorzystywany przede wszystkim na najniższych poziomach organizacji projektu podlegających zarządzaniu, skonstruowany w taki sposób, aby dawał informacje o kosztach poszczególnych procesów realizowanych w projekcie, • rachunek kosztów pełnych standardowych, mający zastosowanie w obszarach, gdzie wykorzystanie innych narzędzi (np. rachunku kosztów ABC) jest nieopłacalne, • rachunek kosztów zmiennych standardowych – jako pomoc w analizie i budżetowaniu kosztów projektu oraz źródło informacji dla potrzeb metody EVM. 7. Budżetowanie projektów długoterminowych: • dwuwymiarowy przekrój budżetów przychodów i kosztów projektów długoterminowych, • kosztorysy budowlane a budżet kosztów – podobieństwa, różnice, wykorzystanie informacji z Działów Technicznych dla potrzeb tworzenia informacji o kosztach projektów długoterminowych. 8. Analiza odchyleń przychodów i kosztów rzeczywistych od przychodów i kosztów planowanych. 9. System wewnętrznych cen transferowych jako narzędzie zarządzania centrami odpowiedzialności (centra zysku, centra kosztów, itd.): • metody rozliczania kosztów świadczeń wewnętrznych, • zasady ustalania wewnętrznych cen transferowych, • wpływ na sprawozdawczość finansową zastosowania systemu wewnętrznych cen transferowych. 10. Specjalne narzędzie rachunkowości zarządczej dla potrzeb zarządzania projektami długoterminowymi – amerykańska metoda Earned Value Management (EVM): • znaczenie metody EVM w zarządzaniu projektami, • pomiar stopnia zaawansowania projektu według metody EVM, • podstawowe etapy zastosowania metody EVM, • wskaźniki ustalane w metodzie EVM, • formy prezentacji wyników zgodnie z metodą EVM. 11. Pytania i odpowiedzi.
SESJA 2: Warsztaty komputerowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel cz. 1
W trakcie warsztatów wykonywane będą case study dotyczące: 1. zasad wykorzystania najważniejszych funkcji arkusza kalkulacyjnego Excel użytecznych dla potrzeb rachunkowości zarządczej i controllingu w firmach branży budowlanej, 2. zasad tworzenia struktur kosztowych (struktury kosztów według rodzaju, podmiotowa, przedmiotowa i procesowa) z uwzględnieniem wymogów budżetowania projektów długoterminowych.
SESJA 3: Warsztaty komputerowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel cz. 2
W trakcie warsztatów wykonywane będą case study dotyczące: 1. budżetowania projektów długoterminowych w ujęciu wielookresowym i jendookresowym, z dalszym podziałem na strukturę podziału pracy w projekcie, 2. analizy odchyleń kosztów rzeczywistych od kosztów planowanych (z uwzględnieniem zasad budżetowania elastycznego), 3. zastosowania specjalnego narzędzia rachunkowości zarządczej dla potrzeb zarządzania projektami długoterminowymi – metody Earned Value Management (EVM) w arkuszu kalkulacyjnym Excel.
UWAGA: Ilość miejsc w warsztatach ograniczona. O udziale w zajęciach decyduje kolejność zgłoszeń!
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Koszt uczestnictwa w całym 6-dniowym kursie: - jednej osoby 3900 zł + VAT - dwóch lub więcej osób z jednej firmy 3700 zł/os. +VAT
Istnieje możliwość zgłoszenia się wyłącznie na sesję I
Koszt uczestnictwa w sesji I: - jednej osoby 1400 zł + VAT - dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1300 zł/os. +VAT
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.
Cena obejmuje: - uczestnictwo w zajęciach, - autorskie materiały szkoleniowe, - przerwy kawowe, - lunch, - certyfikat, - sprzęt komputerowy w trakcie zajęć.
Godziny zajęć:
10:00 – 16:00 (dzień I) 9:00 – 15:00 (dzień II)
Miejsce zajęć:
Biurowiec Horizon Plaza, ul. Domaniewska 39 A lub hotel w centrum Warszawy
Informacje:
Krzysztof Kadlec, Anita Jańczak tel. (022) 890 28 28/48, fax (022) 211 20 90 krzysztof.kadlec@akademiamddp.pl; anita.janczak@akademiamddp.pl
|