Wyszukiwarka
Data od:
Data do:
Rodzaj wydarzenia:
https://dobrymontaz.com/
Polecane wydarzenia: rozwiń

Umowy o roboty budowlane
Data wydarzenia:od 27.10.2011
do 28.10.2011
Szkolenie odbędzie się 27-28 października 2011 r. w Biurowcu Horizon Plaza, ul. Domaniewska 39 A lub hotel w centrum Warszawy

Umowy o roboty budowlane (w tym umowy z podwykonawcami)
           – prawno-podatkowe aspekty dotyczące zawierania, zabezpieczania
              i prawidłowego wykonywania umów w firmach branży budowlanej
           – rozliczanie kontraktów długoterminowych w aspekcie VAT oraz CIT


MIEJSCE I TERMIN:

Warszawa, 27-28 października 2011 r. – kod SOP11578


PROWADZĄCY SZKOLENIE:

Monika Drab-Grotowska – radca prawny, ukończyła Wydział Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie (2004 r.). Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując jako prawnik w Departamencie Domów Maklerskich Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (1998-2001), będąc zastępcą Dyrektora Zespołu Kontroli Wewnętrznej i Finansowej w Agencji Prywatyzacji (2001-2002), jak również zasiadając w radach nadzorczych spółek prawa handlowego. Posiada bogate doświadczenie w obsłudze prawnej firm, specjalizuje się w prawie pracy, prawie cywilnym oraz szeroko pojętym prawie gospodarczym. Autor i współautor wielu artykułów i publikacji, w tym m.in. „Papiery wartościowe i prawa pochodne - aspekty prawne i rachunkowe"  (Warszawa, 2001). Wiedza merytoryczna poparta doświadczeniem sprawia, że jest wykładowcą na wielu konferencjach i szkoleniach. Prowadziła zajęcia dla takich podmiotów jak: ING Bank Śląski SA, PKO, PTK Centertel Sp. z o.o., Kulczyk Tradex Sp. z o.o., PKN Orlen SA, TP SA, ComputerLand SA, Sądy Powszechne, ARiMR i innych.

Radosław Żuk – prawnik, partner zarządzający w kancelarii adwokackiej, wcześniej kierownik Zespołu Podatku VAT w spółce podatkowej. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał również jako pracownik organów podatkowych oraz jednej z czołowych kancelarii prawnych. Autor licznych artykułów z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatku od towarów i usług, podatków dochodowych, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz procedury podatkowej. Prowadzi szkolenia otwarte i zamknięte na rzecz podmiotów o zróżnicowanej strukturze działalności gospodarczej. Doświadczony i uznany wykładowca szeroko rozumianej problematyki podatkowej dotyczącej firm z branży budowlanej i deweloperskiej, wśród których są takie podmioty jak: Ceramika Paradyż Sp. z o.o., PBMiR Budros Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o. Redaktor portalu prawno-księgowego TaxFin.pl.


CEL SZKOLENIA BRANŻOWEGO:

Zawarcie umowy o roboty budowlane zawsze oznacza dla każdej ze stron podjęcie specyficznego ryzyka oraz decyzji handlowych związanych z procesem budowlanym. Każda umowa o roboty budowlane niesie za sobą tak zagrożenia finansowe/podatkowe, techniczne, jak i prawne. Dlatego też niezbędna jest dobra znajomość zagrożeń budowlanych i umiejętność ich zapobiegania poprzez wprowadzanie odpowiednich klauzul umownych.
Podczas pierwszego dnia szkolenia zaprezentujemy praktyczne spojrzenie na kwestię umów o roboty budowlane, zmiany wprowadzone do Kodeksu cywilnego i ustawy o zamówieniach publicznych. Przedstawimy wykładnię Sądu Najwyższego, zaproponujemy konkretne klauzule, które mogą być pomocne w zabezpieczaniu interesów stron, a także omówimy relacje między uczestnikami procesu budowlanego i wynikające z umowy wzajemne zobowiązania oraz odpowiedzialność stron.
Celem drugiego dnia zajęć jest przedstawienie zasad rozliczania kontraktów budowlanych na gruncie przepisów podatków dochodowych oraz podatku od towarów i usług. W czasie szkolenia zostaną omówione podatkowe skutki zarówno umów zawieranych z podwykonawcami, jak i czynności charakterystycznych dla branży budowlanej. Analizie poddany będzie problem ustalenia podstawy opodatkowania, szczególnie kwestia opodatkowania kaucji gwarancyjnej, a także moment zakończenia wykonywania usług budowlanych determinujący powstanie obowiązku podatkowego. Ponadto część szkolenia zostanie poświęcona zasadom odliczania i zwrotu podatku. Szkolenie będzie uwzględniało kontrakty budowlane zawierane na bazie FIDIC, jak również polskich regulacji prawnych. Podczas szkolenia Wykładowca przedstawi najczęściej popełniane błędy dotyczące zawieranych umów wraz ze wskazaniem sposobu ich optymalizacji podatkowej. Całość zostanie omówiona w oparciu o obowiązujące w 2011 roku nowe przepisy ustawy o VAT i ich wpływie na rozliczenia podatkowe. Zajęcia będą miały charakter branżowy, dzięki czemu uczestnicy skorzystają z wiedzy doświadczonych prelegentów oraz spotkają innych przedstawicieli z sektora budowlanego i deweloperskiego.


ADRESACI SZKOLENIA:

Zajęcia skierowane są do członków zarządu, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, kierowników i specjalistów działów prawnych oraz finansowo-księgowych, jak i pozostałej kadry menedżerskiej reprezentującej branżę budowlaną i deweloperską.

 


PROGRAM ZAJĘĆ:

DZIEŃ 1
Aspekty prawne dotyczące umów budowlanych
Prowadzący: Monika Drab-Grotowska

Uczestnicy procesu budowlanego jako strony umowy budowlanej (podstawowe obowiązki Inwestora, Projektanta, Wykonawcy/Podwykonawcy).
1.    Rodzaje umów o roboty budowlane:

  •    umowa o generalne wykonawstwo,
  •    umowa o wykonawstwo częściowe,
  •    umowa o podwykonawstwo.

2.    Przedmiot umowy o roboty budowlane:

  •    zakres przedmiotowy,
  •    zakres czasowy,
  •    sposób określenia wynagrodzenia.

3.    Zabezpieczenie prawidłowego wykonania umowy:

  •    na rzecz inwestora (jak zabezpieczyć zwrot udzielonej zaliczki, należyty sposób wykonania robót budowlanych, usunięcie przez wykonawcę usterek i wad?),
  •    na rzecz wykonawcy (jak zabezpieczyć terminowe regulowanie należności za wykonane roboty?).

4.    Cena i sposób zapłaty. Wynagrodzenie kosztorysowe a ryczałtowe.
5.    Sposoby zabezpieczenia zapłaty.
6.    Żądanie przez wykonawcę gwarancji zapłaty – charakter, wysokość, przesłanki, realizacja. Skutki braku żądanej gwarancji.
7.    Bezskuteczne odstąpienie inwestora od umowy.
8.    Odpowiedzialność stron:

  •    odpowiedzialność inwestora za nieterminowe przekazanie placu budowy lub nieterminową zapłatę umówionego wynagrodzenia,
  •    odpowiedzialność projektanta za wady projektu,
  •    odpowiedzialność wykonawcy za opóźnienia z rozpoczęciem lub wykończeniem obiektu, za wykonanie pracy w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową,
  •    solidarna odpowiedzialność inwestora i wykonawcy za zapłatę wynagrodzenia na rzecz podwykonawcy (czy można jej uniknąć?).

9.    Zmiana umowy i odstąpienie od umowy (odpowiedzialność stron, kary umowne).
10.    Odbiory - obowiązek czy uprawnienie inwestora?
11.    Rozpatrywanie sporów na tle interpretacji umowy, wadliwego wykonawstwa, rozliczeń, zmian, a także zakończenia umowy.
12.    Konsultacje, rozwiązywanie indywidualnych problemów uczestników.


DZIEŃ 2
Aspekty podatkowe dotyczące umów budowlanych – rozliczenia kontraktów długoterminowych w aspekcie VAT oraz CIT
Prowadzący: Radosław Żuk

1.    Kluczowe postanowienia kontraktów budowlanych, które mają wpływ na ich opodatkowanie:

  •    określenie przedmiotu umowy w przypadku świadczeń złożonych np. dostawa z montażem, usługi kompleksowe itp.,
  •    ustalenie wynagrodzenia – możliwości odstępstw od określenia ceny na poziomie rynkowym,
  •    wskazanie momentu wykonania usługi,
  •    określenie momentu dostawy towaru.

2.    Opodatkowanie VAT oraz CIT kontraktów budowlanych:

  •    moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie VAT a powstanie przychodu na gruncie CIT,
  •    opodatkowanie świadczeń gwarancyjnych na gruncie VAT oraz CIT,
  •    kary umowne oraz odszkodowania,
  •    powierzchnia użytkowa nieruchomości a stawka VAT,
  •    stosowanie stawki preferencyjnej w przypadku budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  •    stawka VAT właściwa dla infrastruktury,
  •    budowa budynku z powierzchniami komercyjnymi.

3.    Dodatkowe postanowienia umowne – wpływ na rozliczenie CIT i VAT:

  •    zadatek,
  •    zaliczka,
  •    kaucja gwarancyjna jako świadczenie nieopodatkowane CIT i VAT,
  •    odstępne,
  •    kara umowna.

4.    Formy zabezpieczenia wykonania umów oraz ich wpływ na rozliczenie CIT i VAT:

  •    hipoteka,
  •    zastaw zwykły i rejestrowy,
  •    gwarancja bankowa,
  •    przewłaszczenie na zabezpieczenie,
  •    weksel i poręczenia wekslowe,  
  •    poręczenia cywilne,
  •    przelew wierzytelności na zabezpieczenie,
  •    poddanie się egzekucji w akcie notarialnym.

5.    Określenie sposobu wykonania umowy – optymalizacja pod kątem CIT i VAT:    

  •    ustalenie momentu wykonania usługi (przesunięcie momentu powstania obowiązku podatkowego),
  •    określenie warunków dostawy towaru a rozliczenie VAT i CIT,
  •    sposób dokonania zapłaty za wykonanie czynności (zapłata w gotówce, na rachunek bankowy, cesja, potrącenie),
  •    odpowiedzialność wobec osób trzecich – optymalizacja w VAT,
  •    miejsce i termin wykonania umowy.

6.    Dokumentowanie kontraktów budowlanych:

  •    wystawianie faktur VAT,
  •    faktura pro forma,
  •    faktura korygująca,
  •    nota korygująca,
  •    nota księgowa,
  •    dokumenty celne w przypadku eksportu oraz importu towarów,
  •    dokumentowanie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

7.    Odliczanie podatku VAT oraz rozliczenie kosztów uzyskania przychodów w przypadku kontraktów budowlanych:

  •    zasady ogólne dotyczące odliczania VAT oraz kwalifikowania wydatków do kosztów,
  •    ograniczenia możliwości odliczenia podatku VAT,
  •    wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów,
  •    błędy w fakturowaniu utrudniające możliwość odliczenia VAT, bądź zaliczenia wydatków do kosztów,
  •    odliczenie VAT przed wykonaniem usługi,
  •    rozliczenie w czasie kosztów uzyskania przychodów.

8.    Najnowsze orzecznictwo sądowe oraz praktyka organów podatkowych w przedmiocie opodatkowania VAT oraz CIT kontraktów budowlanych.
9.    Pytania i odpowiedzi – dyskusja, konsultacje.


INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 1390 zł + VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1290 zł/os. + VAT
- w wybranym dniu szkolenia 790 zł/os. + VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje:

uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć: 

10:00 – 16:00

Miejsce zajęć:

Biurowiec Horizon Plaza, ul. Domaniewska 39 A lub hotel w centrum Warszawy  
 

Informacje:     

Krzysztof Kadlec, Anita Jańczak

tel. (022) 890 28 28/48, fax (022) 211 20 90

krzysztof.kadlec@akademiamddp.pl; anita.janczak@akademiamddp.pl  

Społeczność budnet.pl ma już 19356 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 394

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >